[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 30-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی و خودمراقبتی سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2
مرجان باقری ، مائده باقری ، شمس‌الدین نیکنامی*
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (4131 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اینکه دیابت یکی از بیماری‌های پرهزینه‏ و مزمن دوران سالمندی است که آگاهی و مشارکت سالمندان و انجام رفتارهای خودمراقبتی در روند درمان بیماری و پیشگیری از عوارض آن اهمیت ویژه‌ای دارد، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی و خودمراقبتی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 شهر خورزوق استان اصفهان انجام‌گرفت.
روش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی و مداخله‌ای، به روش نمونه‌گیری در دسترس بر روی 80 نفر از سالمندان دیابتی شهر خورزوق استان اصفهان در سال 1396 انجام‌شده است. شرکت‌کنندگان با روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم و مداخله آموزشی طراحی‌شده در 3 جلسه (45 دقیقه‌ای) برای گروه مداخله سالمندان و 2 جلسه مشترکاً برای سالمندان و نزدیکان آن‌ها به 2 روش مستقیم و غیرمستقیم برگزار و 2 ماه پس از اتمام مداخله، پس‌آزمون انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه‌وتحلیل داده‏ها از آماره‌های توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون کلموگروف اسمیرنوف، t مستقل و t زوجی و Chi-Square Tests در نرم‏افزار SPSS16 استفاده شد.
یافته‌ها: با مقایسه میانگین نمرات آگاهی )860/0=(P و خودمراقبتی )875/0=(P گروه مداخله و شاهد قبل از مداخله آموزشی اختلاف آماری معنادار مشاهده نشد امـا بعـد از مداخلـه، میانگین نمـرات آگاهی و خودمراقبتی در گروه مداخله به طور معنادار بیشتر از گروه کنترل بود) 001/0(P<. بعد از مداخله در میزان فعالیت بدنی) 651/0=(P و مصرف مرتب دارو) 551/0=(P بین گروه مداخله و شاهد و نیز در میانگین نمرات آگاهی )563/0=(P و خود مراقبتی )237/0=(P گروه شاهد قبل و بعد از مداخله تفاوتی معنادار مشاهده نشد )05/0<(P.
نتیجه‌گیری: سطح آگاهی و آموزش خودمراقبتی و به‌تبع آن رفتار خودمراقبتی سالمندان در کنترل دیابت و پیشگیری از عوارض آن نقشی اساسی و حیاتی دارد. هم‌چنین تلاش برای آموزش نزدیکان سالمندان و افزایش آگاهی آن‌ها می‌تواند در جهت افزایش توانایی سالمندان در مراقبت از خود بسیار مؤثر باشد.
 
واژه‌های کلیدی: دیابت نوع دو، آگاهی، خودمراقبتی، سالمندان
متن کامل [PDF 319 kb]   (1253 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مراقبت های سالمندی
دریافت: 1397/2/24 | پذیرش: 1397/10/9 | انتشار: 1397/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bagheri M, bagheri M, niknami S. The Effect of Educational Intervention on Knowledge and Self-Care of Elderly People with Type 2 Diabetes. joge 2018; 3 (3) :21-30
URL: http://joge.ir/article-1-222-fa.html

باقری مرجان، باقری مائده، نیکنامی شمس‌الدین. بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی و خودمراقبتی سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2. سالمندشناسی. 1397; 3 (3) :21-30

URL: http://joge.ir/article-1-222-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645