[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 33-24 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنادرمانی بر احساس تنهایی و خودکارآمدی معلمان بازنشسته*
فاطمه کوهپایه زاده ، عبداله معتمدی* ، فریبرز درتاج ، حسین اسکندری ، نورعلی فرخی
دانشگاه علامه طباطبائی، ایران
چکیده:   (4361 مشاهده)
مقدمه: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان و لزوم توجه به مسائل سلامت روان‌شناختی سالمندان از جمله احساس تنهایی و خودکارآمدی دارای اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنادرمانی بر احساس تنهایی و خودکارآمدی معلمان بازنشسته انجام گرفت.
روش: روش این مطالعه شبه‏آزمایشی با طرح پیش ‏آزمون و پس ‏آزمون با گروه کنترل بود. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 30 نفر از زنان سالمندان بازنشسته آموزش و پرورش مقیم سرای سالمندان شهر کرمان بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمع‏ آوری داده‌ها از پرسشنامه احساس تنهایی راسل، پیپلوا و کارتونا (1980) و پرسشنامه خودکار آمدی عمومی شوارزر و جروسلم (1981) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، پس از تعدیل نمرات پیش ­آزمون، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر خودکارآمدی در سطح آلفای 01/0 معنادار بود (534/44=F)، همچنین پس از تعدیل نمرات پیش ­آزمون، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر احساس تنهایی در سطح آلفای 01/0 نیز معنادار بود (16/34=F)؛ بنابراین، فرضیه‌ی پژوهش مبنی بر اثربخشی بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنادرمانی بر احساس تنهایی و خودکارآمدی در پس‌آزمون مورد تأیید قرار می‌گیرد.
نتیجه‌گیری:  بر اساس نتایج می‌توان گفت که استفاده از بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنا درمانی به دلیل قرابت فرهنگی و دینی می‌تواند در مقابل سایر روش‌های درمانی در کاهش احساس تنهایی و افزایش خودکارآمدی کارایی بیشتری داشته باشد.
 
واژه‌های کلیدی: معنادرمانی، احساس تنهایی، خودکارآمدی، معلمان، بازنشسته.
متن کامل [PDF 285 kb]   (951 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مسائل ذهنی و روانشناختی سالمندان
دریافت: 1398/1/31 | پذیرش: 1398/4/18 | انتشار: 1398/5/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koohpayezadeh F, Motamdi M, dortaj F, Eskandari H, Farrokhi N. Effectiveness of a psychological-educational package based on the logo therapy on loneliness and self-efficacy of retired teachers. joge 2019; 4 (2) :24-33
URL: http://joge.ir/article-1-299-fa.html

کوهپایه زاده فاطمه، معتمدی عبداله، درتاج فریبرز، اسکندری حسین، فرخی نورعلی. اثربخشی بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنادرمانی بر احساس تنهایی و خودکارآمدی معلمان بازنشسته*. سالمندشناسی. 1398; 4 (2) :24-33

URL: http://joge.ir/article-1-299-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645