:: دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 55-44 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی بازی‌های جدی بر حافظه ی کلامی و غیر کلامی در سالمندان مبتلا به اختلالات شناختی: مرور نظامند و فراتحلیل
پیمان فریدونی ساریجه ، فاطمه نوغانی*
علوم پزشکی تهران
چکیده:   (910 مشاهده)
مقدمه: حافظه، یکی از عملکردهای شناختی اصلی، شناخته شده است که با افزایش سن کاهش می یابد. بازی های جدی برای بهبود حافظه در سالمندان استفاده شده اند. هدف از مطالعه حاضر تعیین اثربخشی بازی های جدی در بهبود حافظه ی کلامی و غیر کلامی بود.
روش کار: تمامی پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی PubMed، Scopus، Science Direct، ISI، Web of Knowledge و Embase مورد بررسی قرار گرفتند و تا مارس 2023 بر اساس کلیدواژه‌های مرتبط با اهداف مطالعه جستجو شدند. مطالعه حاضر بر اساس چک لیست PRISMA 2020 انجام شد. میانگین تفاوت ها (فاصله اطمینان 95%) با استفاده از مدل اثر ثابت محاسبه شد. برای انجام فراتحلیل از نرم افزار Stata/MP v.17 استفاده شد.
یافته ها: پس از بررسی چکیده 624 مقاله، 105 مقاله برای بررسی متن کامل انتخاب شد که از این تعداد 11 مقاله در فراتحلیل قرار گرفتند. اختلاف میانگین نمره ی حافظه ی کلامی بین گروه بازی جدی و گروه کنترل 40/0 بود (MD, 0.40 95% CI 0.30, 0.50; P>0.001). اختلاف میانگین نمره ی حافظه ی غیر کلامی بین گروه بازی جدی و گروه کنترل 47/0 بود (MD, 0.40 95% CI 0.37, 0.57; P<0.001)
نتیجه گیری: بازی های جدی این پتانسیل را دارند که حافظه کلامی، غیرکلامی را در افراد سالمند مبتلا به اختلال شناختی بهبود بخشند. بازی‌های جدی باید به‌عنوان مکملی برای مداخلات اثبات‌شده و ایمن موجود به جای جایگزینی کامل تا زمانی که شواهد قوی‌تری در دسترس باشد، ارائه شوند.
 
واژه‌های کلیدی: حافظه ی کلامی، حافظه ی غیر کلامی، اختلالات شناختی، سالمندان، بازی های جدی
متن کامل [PDF 638 kb]   (426 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مسائل ذهنی و روانشناختی سالمندان
دریافت: 1402/2/18 | پذیرش: 1402/5/9 | انتشار: 1402/5/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها