|
اثربخشی بسته آموزشی بومی نیازمندی ها بر کیفیت زندگی و افسردگی سالمندان جوان
|
فرشته السادات سیدحسنی ، کاظم برزگر بفرویی* ، ماریه دهقان منشادی ، احمد صادقیان  |
| گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد. |
|
|
چکیده: (2635 مشاهده) |
مقدمه: افزایش جمعیت سالمندان و پیدایش نیازهای جدید به خدمات سلامت جهت ترویج سالمندی جوان فعال، ضرورت توجه و شناخت عوامل مؤثر بر سلامتی و رفاه آنان به عنوان بخشی مهم از جامعه و تعیین اولویتها را در این زمینه آشکار مینماید. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی تدوین شده بومی نیازمندیهای سالمندان جوان در بهبود کیفیت زندگی و کاهش افسردگی سالمندان جوان شهر یزد انجام شد.
روش کار: روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی افراد با دامنه سنی 60 تا 75 سال شهر یزد بود. حجم نمونه 36 نفر با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش، با نمونهگیری در دسترس به صورت هدفمند، اﻧﺘﺨﺎب و بصورت تصادفی به گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 18 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای، بسته آموزشی را دریافت نمودند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش، پرسشنامه پرسشنامه کیفیت زندگی سالمندان لیپاد (1998) و افسردگی در سالمندان یسواگه (1996) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بسته آموزشی بومی نیازمندیهای سالمندان جوان، بر کاهش افسردگی و بهبود کیفیت زندگی (و بعد رضایت از زندگی) در مرحله پسآزمون، تأثیر معناداری داشت (05/0>P). اما بر بهبود ابعاد کیفیت زندگی )فیزیکی، خودمراقبتی، افسردگی و اضطراب، شناختی، اجتماعی و مسائل جنسی) تأثیر معنیداری نداشته است.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت برنامه آموزشی بومی نیازمندیهای سالمندان، برگزاری دورههای آموزشی برای سالمندان جوان به منظور بهبود کیفیت زندگی و کاهش افسردگی، میتواند مفید باشد. |
|
| واژههای کلیدی: سالمندان جوان، آموزش نیازمندی های سالمندان، کیفیت زندگی، افسردگی |
|
|
متن کامل [PDF 427 kb]
(784 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
مراقبت های سالمندی دریافت: 1403/2/21 | پذیرش: 1403/3/8 | انتشار: 1403/4/10
|
|
|
|
|
|