:: دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 72-58 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته آموزشی بومی نیازمندی ها بر کیفیت زندگی و افسردگی سالمندان جوان
فرشته السادات سیدحسنی ، کاظم برزگر بفرویی* ، ماریه دهقان منشادی ، احمد صادقیان
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد.
چکیده:   (2635 مشاهده)
مقدمه: افزایش جمعیت سالمند­ان و پیدایش نیازهای جدید به خدمات سلامت جهت ترویج سالمندی جوان فعال، ضرورت توجه و شناخت عوامل مؤثر بر سلامتی و رفاه آنان به عنوان بخشی مهم از جامعه و تعیین اولویت­ها را در این زمینه آشکار می­نماید. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی تدوین شده بومی نیازمندی­های سالمندان جوان در بهبود کیفیت زندگی و کاهش افسردگی سالمندان جوان شهر یزد انجام شد.
روش کار: روش پژوهش، نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون  پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی افراد با دامنه سنی 60 تا 75 سال شهر یزد بود. حجم نمونه 36 نفر با توجه به ملاک­های ورود به پژوهش، با نمونه­گیری در دسترس به صورت هدفمند، اﻧﺘﺨﺎب و بصورت تصادفی به گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 18 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه­ای، بسته آموزشی را دریافت نمودند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش، پرسشنامه پرسشنامه کیفیت زندگی سالمندان لیپاد (1998) و افسردگی در سالمندان یسواگه (1996) بود. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بسته آموزشی بومی نیازمندی­های سالمندان جوان، بر کاهش افسردگی و بهبود کیفیت زندگی (و بعد رضایت از زندگی) در مرحله پس‌آزمون، تأثیر معناداری داشت (05/0>P). اما بر بهبود ابعاد کیفیت زندگی )فیزیکی، خودمراقبتی، افسردگی و اضطراب، شناختی، اجتماعی و مسائل جنسی) تأثیر معنی­داری نداشته است.
نتیجه­ گیری: با توجه به اهمیت برنامه آموزشی بومی نیازمندی­های سالمندان، برگزاری دوره­های آموزشی برای سالمندان جوان به منظور بهبود کیفیت زندگی و کاهش افسردگی، می­تواند مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: سالمندان جوان، آموزش نیازمندی های سالمندان، کیفیت زندگی، افسردگی
متن کامل [PDF 427 kb]   (784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مراقبت های سالمندی
دریافت: 1403/2/21 | پذیرش: 1403/3/8 | انتشار: 1403/4/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها