جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (47 مشاهده)
مقدمه: بیماری آلزایمر یکی از شایعترین اختلالات شناختی است که با از دست دادن تدریجی حافظه و تواناییهای شناختی بروز میکند و به مرور زمان نیاز به مراقبت و حمایت شبانهروزی بیمار را افزایش میدهد. مراقبین این بیماران غالباً اعضای خانواده هستند که مسئولیت سنگین نگهداری از بیمار را بر عهده دارند. این مسئولیت میتواند فشارهای روانی و عاطفی زیادی را به مراقبین تحمیل کند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی نیازهای آموزشی مراقبین غیررسمی سالمندان مبتلا به آلزایمر میباشد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی تحلیل محتوا است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته با ۵ متخصص مرتبط با سالمندی، ۱۲ مراقب غیررسمی که حداقل دارای ۶ ماه تجربه مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر هستند و ۵ بیمار مبتلا به آلزایمر مرحله خفیف که به تایید پزشک مرکز رسیدهاند، استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش گرانهایم و لاندمن انجام شده است.
یافتهها: در این مطالعه، 294 کد، ۱9 زیرمضمون و ۴ مضمون اصلی استخراج شده است. ۴ مضمون اصلی شامل نیاز به اطلاعات و آموزش، نیاز به مناسب سازی و ایمنسازی منزل و تعدیل محیط، نیاز به مدیریت سلامت خود، و جلب همکاری دیگر اعضای خانواده بود.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که مهمترین نیازهای مراقبین غیررسمی سالمندان مبتلا به آلزایمر شامل دریافت اطلاعات کافی، ارتقاء سطح آگاهی و دسترسی سریع به منابع آموزشی است. تامین این نیازهای آموزشی میتواند به ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان و کاهش بار مراقبتی کمک نماید.
Matini M, Ahmadi S, Hamedanchi A. Exploring the Educational Needs among Informal Caregivers of Older Adults with Alzheimer’s Disease: A Content Analysis Study. joge 2025; 10 (2) URL: http://joge.ir/article-1-763-fa.html
متینی مریم، احمدی سلیمان، همدان چی آریا. تبیین نیازهای آموزشی مراقبین غیر رسمی سالمندان مبتلا به آلزایمر: یک مطالعه تحلیل محتوا. سالمندشناسی. 1404; 10 (2)