[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نیازهای آموزشی مراقبین غیر رسمی سالمندان مبتلا به آلزایمر: یک مطالعه تحلیل محتوا
مریم متینی ، سلیمان احمدی ، آریا همدان چی*
جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (47 مشاهده)
مقدمه: بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین اختلالات شناختی است که با از دست دادن تدریجی حافظه و توانایی‌های شناختی بروز می‌کند و به مرور زمان نیاز به مراقبت و حمایت شبانه‌روزی بیمار را افزایش می‌دهد. مراقبین این بیماران غالباً اعضای خانواده هستند که مسئولیت سنگین نگهداری از بیمار را بر عهده دارند. این مسئولیت می‌تواند فشارهای روانی و عاطفی زیادی را به مراقبین تحمیل کند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی نیازهای آموزشی مراقبین غیررسمی سالمندان مبتلا به آلزایمر می‌باشد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی تحلیل محتوا است. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با ۵ متخصص مرتبط با سالمندی، ۱۲ مراقب غیررسمی که حداقل دارای ۶ ماه تجربه مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر هستند و ۵ بیمار مبتلا به آلزایمر مرحله خفیف که به تایید پزشک مرکز رسیده‌اند، استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش گرانهایم و لاندمن انجام شده است.
یافته‌ها: در این مطالعه، 294 کد، ۱9 زیرمضمون و ۴ مضمون اصلی استخراج شده است. ۴ مضمون اصلی شامل نیاز به اطلاعات و آموزش، نیاز به مناسب ‌سازی و ایمن‌سازی منزل و تعدیل محیط، نیاز به مدیریت سلامت خود، و جلب همکاری دیگر اعضای خانواده بود.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان می‌دهد که مهم‌ترین نیازهای مراقبین غیررسمی سالمندان مبتلا به آلزایمر شامل دریافت اطلاعات کافی، ارتقاء سطح آگاهی و دسترسی سریع به منابع آموزشی است. تامین این نیاز‌های آموزشی می‌تواند به ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان و کاهش بار مراقبتی کمک نماید.


 
واژه‌های کلیدی: سالمند، مراقبین، آلزایمر، نیازهای آموزشی
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مراقبت های سالمندی
دریافت: 1404/2/27 | پذیرش: 1404/1/10 | انتشار: 1404/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Matini M, Ahmadi S, Hamedanchi A. Exploring the Educational Needs among Informal Caregivers of Older Adults with Alzheimer’s Disease: A Content Analysis Study. joge 2025; 10 (2)
URL: http://joge.ir/article-1-763-fa.html

متینی مریم، احمدی سلیمان، همدان چی آریا. تبیین نیازهای آموزشی مراقبین غیر رسمی سالمندان مبتلا به آلزایمر: یک مطالعه تحلیل محتوا. سالمندشناسی. 1404; 10 (2)

URL: http://joge.ir/article-1-763-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4710