دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
چکیده: (5067 مشاهده)
مقدمه: بسط معنایی و مفهوم سازی عواملی کلیدی برای حل مساله و یادگیری مفاهیم علمی در یادگیرندگان هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مطالعه در بسط معنایی و مفهوم سازی در سالمندان زن و مرد 60 سال به بالا شهر تهران انجام گردیده است.
روش: در این پژوهش توصیفی، نمونه پژوهش به شیوه در دسترس و متناسب با اهداف پژوهش انتخاب شد. آزمودنی ها به 3 زیرگروه تقسیم می شدند: سالمندانی که مطالعه نمی کردند، آنهایی که حداکثر 30 دقیقه در روز مطالعه می کردند و سالمندانی که حداقل 60 دقیقه و بیشتر در روز مطالعه داشتند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای بود که بسط معنایی و مفهوم سازی 3 گروه سالمندان را با کلماتی مبتنی بر مفاهیم عینی و انتزاعی اندازه گیری می نمود. گروه ها از نقطه نظر سطح سواد همتاسازی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و تحلیل های استنباطی استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میزان مطالعه افراد سالمند در مفاهیم انتزاعی در نوشتن اجزاء و ویژگیهای مفهوم، در مفاهیم عینی و انتزاعی درترکیب و اندراج مفهوم مورد نظر در مفاهیم دیگر، در ایجاد رابطه نزدیک بین مفهوم موردنظر با مفاهیم دیگر و در کل مفاهیم ذکر شده در مقابل مفهوم موردنظر تأثیر دارد.
نتیجه گیری: ضعف قوای ذهنی علاوه بر قوای جسمی یکی از عوارض سالمندی می باشد، لذا بایستی آنها را با تغییر الگوی زندگی سالمندان به تأخیر انداخت.