%0 Journal Article %A Packpour, Vahid %A Allahverdi Mamaghani, Ramesh %A Kianian, Toktam %T Comparison of Knowledge and attitude of Nursing Students and Nurses towards facts of aging period in 2019 %J Journal of Gerontology %V 5 %N 1 %U http://joge.ir/article-1-376-fa.html %R %D 2020 %K Knowledge, Attitude, Students, Nurses, Aged, %X مقدمه: امروزه، مراقبت از جمعیت روبه رشد سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مدیریت سلامت سالمندان، نیازمند شناسایی وضعیت دانش و نگرش موجود و بازنگری در برنامه‌های آموزشی است در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که با همکاری 403 دانشجوی پرستاری و 446 پرستار شاغل در بیمارستان‌های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سال 1398 انجام یافت. نمونه‌گیری از دانشجویان و پرستاران به ترتیب به روش سرشماری و تصادفی طبقه­ای از نوع نسبتی صورت گرفت. دانش و نگرش دانشجویان و پرستاران پیرامون سالمندی به ترتیب با استفاده از ابزارهایFAQ و KOP به روش خودگزارشی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه تجلیل داده ها در نرم افزار 16 SPSS V. و با استفاده از آزمون‌های تی‌مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره دانش و نگرش در گروه دانشجویان به ترتیب 95/2±91/10 و07/13 ± 04/143و در گروه پرستاران02/3 ±72/10 و 15/12± 57/143 بود. تنها میانگین نمره دانش دانشجویان، در بعد روانی اجتماعی به لحاظ آماری بیشتر از پرستاران بود (03/0=P). و پرستاران در بعد قدردانی نگرش مثبت‌تری به سالمندان داشتند (02/0=P). نتیجه‌گیری: یافته‌ها حاکی از این است که برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و برنامه‌های ضمن خدمت ارائه‌شده در بیمارستان‌ها درزمینهٔ سالمندی غنی نبوده و نتوانسته‌اند دانش دانشجویان و پرستاران را در این زمینه به سطح مطلوب برسانند. لذا با توجه به رشد پدیده سالمندی در جامعه، تجدیدنظر در برنامه‌های آموزشی موجود یک پیشنهاد جدی است. %> http://joge.ir/article-1-376-fa.pdf %P 48-58 %& 48 %! %9 Original research %L A-10-452-1 %+ Tabriz University of Medical Sciences %G eng %@ 2476-7301 %[ 2020