مقایسه تأثیر آموزش با استفاده از نمادها و سخنرانی بر سبک زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2
|
فرشته ملاحی گر ، تابنده صادقی ، شهین حیدری* |
علوم پزشکی رفسنجان |
|
چکیده: (1707 مشاهده) |
مقدمه: بخش قابلتوجهی از عوارض دیابت نوع ۲ را میتوان از طریق آموزش مناسب و تغییر در سبک زندگی کاهش داد. استفاده از مواد آموزشی مبتنی بر تصویر یکی از روشهای ارائه اطلاعات روشن و قابلدرک برای افراد بیسواد و کمسواد است. لذا این مطالعه باهدف مقایسه تأثیر آموزش با استفاده از نمادها و سخنرانی بر سبک زندگی سالمندان دیابتی مراجعهکننده به کلینیک دیابت رفسنجان انجام شد.
روش: در این مطالعه نیمه تجربی 105 نفر از سالمندان مراجعهکننده به کلینیک دیابت رفسنجان بهصورت در دسترس انتخاب و با استفاده از جدول اعداد تصادفی به سه گروه 35 نفره تخصیص یافتند. در یک گروه، آموزشهای سبک زندگی با استفاده از نمادها و در گروه دیگر، آموزشها به روش سخنرانی ارائه شد. گروه کنترل آموزشهای روتین را دریافت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، قبل و سه ماه بعد از پایان مداخله جمعآوری شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون های تی مستقل، انوا، تی زوجی و کای اسکوئر و نرمافزار SPSS نسخه 18 انجام شد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج میانگین نمره سبک زندگی بیماران دو گروه مداخله 1 و 2 نسبت به گروه کنترل، بعد از مداخله بهطور معناداری ارتقا یافت (001/0P=) درحالیکه میانگین نمره کلی سبک زندگی در دو گروه مداخله با یکدیگر تفاوت معناداری نداشت (105/0P=)
نتیجهگیری: آموزش با استفاده از نمادها بهاندازه روش سخنرانی سبک زندگی سالمندان دیابتی را ارتقاء داد، لذا این روش جهت آموزش سالمندان کمسواد و بیسواد پیشنهادمی شود.
|
|
واژههای کلیدی: دیابت نوع ۲، سبک زندگی، آموزش، سالمند. |
|
متن کامل [PDF 267 kb]
(493 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری سالمندی دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1400/5/11 | انتشار: 1400/5/10
|
|
|
|