:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 54-46 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه عملکرد شناختی سالمندان تک زبانه و دو زبانه
فریبا تابع بردبار* ، فاطمه سادات شفیعی
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (1184 مشاهده)
چکیده
مقدمه: اختلالات شناختی یکی از مشکلات رایج دوران سالمندی است،  از این روی پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر چند زبانگی بر عملکرد شناختی سالمندان انجام گرفته است.
روش کار:  پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر زمانی گذشته­نگر و به لحاظ شیوه­ی گردآوری داده­ها به طرح­ علی_مقایسه­ای تعلق دارد که  به شیوه­ی میدانی جمع آوری گردید. جامعه آماری را  کلیه سالمندان (تک زبانه و دو زبانه) ساکن در خانه­های سالمندان تشکیل می­دادند که از بین آن­ها نمونه­ای شامل 60 نفر سالمند در نظر گرفته شد. ابزارهای اندازه گیری پژوهش نیز پرسشنامه وضعیت روان شناختی آزمون MMSE و پرسشنامه آزمون فراخنای حافظه فعال (WM) با تست اعداد معکوس (DBT)  بودند که بین افراد توزیع گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها در این پژوهش با توجه به سوالات و فرضیه­ها از آ ماره­های آمار توصیفی نظیر میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد حداقل و حداکثر استفاده شده است. در سطح استنباطی از آزمون تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شده است.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که بین عملکرد شناختی و مولفه­های آن در گروه­های مورد مقایسه تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین یافته­ها نشان داد که بین فراخنای حافظه در دو گروه­ها تفاوت معناداری وجود دارد. به طور کلی میانگین عملکرد شناختی افراد دو زبانه از گروه افراد تک زبانه بیشتر بود.
نتیجه گیری:. مطابق یافته های پژوهش، فعالیت های ذهنی از جمله یادگیری زبان دوم تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی دارد و می­تواند باعث کاهش بیماری آلزایمر در افراد دو زبانه یا چند زبانه شود چراکه یادگیری زبان، منجر به رشد مهارت­های زبانی می­شود که نتیجه آن افزایش اطلاعات عمومی و عملکرد مغزی است و دو زبانگی منجر به ارتباط معنایی قوی تری با محیط پیرامون می شود. مواجهه با دو زبان به مقایسه ویژگی های نحوی و گرامری متفاوتی خواهد شد که به درک بیشتری از محیط می انجامد. گسترش زبان آموزی در سالهای جوانی و کودکی و استفاده مکرر از آن در کشور می­تواند برنامه مقابله ای خوبی جهت پیشگری از الزایمر در جمعیت سالمندی باشد
کلید واژه ها: چند زبانگی، عملکرد شناختی، سالمندان،تک زبانه، دو زبانه، فرآیندهای ذهنی.
واژه‌های کلیدی: .چند زبانگی، عملکرد شناختی، سالمندان، تک زبانه، دو زبانه، فرآیندهای ذهنی.
متن کامل [PDF 281 kb]   (511 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مسائل ذهنی و روانشناختی سالمندان
دریافت: 1400/12/18 | پذیرش: 1401/5/23 | انتشار: 1401/5/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها