@ARTICLE{Khalighi, author = {khalighi, ghazale and Abolfathi Mumtaz, Yadola and Foroughan, Mahshid and Tehrani Far, Fatemeh and }, title = {The effect of a nursing home visit program on students' attitudes about the nursing home}, volume = {7}, number = {3}, abstract ={مقدمه: توسعه نگرش منفی نسبت به سالمندان در خانواده و جامعه میتواند باعث ایجاد سوءرفتار نسبت به آنان شود؛ لذا بهبود نگرش نسبت به سالمندان بر سلامت و کیفیت زندگی آنان اثرات مطلوبی خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر تاثیر برنامه بازدید از سرای سالمندان بر نگرش دانش آموزان درباره خانه سالمندان است. روش­کار: مطالعه حاضر از نوع تجربی بر روی 66 نفر از دانش­آموزان دختر، پایه­هفتم در دو گروه کنترل و مداخله با نمونه­گیری به روش بلوک­تصادفی در تهران در سال 96 انجام شد. گروه­مداخله برنامه بازدید از سرای­سالمندان داشتند. قبل از انجام بازدید و ملاقات با سالمندان، آموزش در خصوص موضوع سالمندی، افراد سالمند و خانه سالمندان به دانش آموزان گروه مداخله داده شد و نحوه برقراری ارتباط با سالمندان نیز شرح داده شد. سپس برنامه بازدید از سرای سالمندان اجرا شد. 4 هفته پس از اجرای مداخله، مجددا پرسشنامه بررسی نگرش توسط هر دو گروه تکمیل گردید. گردآوری داده­ها با پرسشنامه پژوهشگر­ساخته در دو بخش اطلاعات جمعیت­شناختی و بررسی نگرش­دانش­آموزان انجام شد. نگرش دانش­آموزان قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه سنجیده شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار 23 SPSS و از طریق آزمونهای تی­مستقل، تی­زوجی، من­ویتنی و ویلکاکسون سنجیده شد. یافته­ ها: در گروه مداخله، میزان"نگرش به افراد سالمند"در مراحل قبل (13/16) و بعد از مداخله (58/17) تفاوت معناداری وجود داشت (001/0> P)؛ اما در گروه کنترل، مراحل قبل (70/14) و بعد از مداخله (96/14) مبین تفاوت آماری معنادار نبود (05/0P>). "نگرش به سرای سالمندان"در گروه مداخله، نمرات قبل از مداخله (61/21) نسبت به بعد از مداخله (88/22)، تفاوت آماری معنادار بود. نگرش نسبت به سپردن والدین به سرای­سالمندان" در گروههای مداخله و کنترل؛ قبل و بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد (05/0< P). نتیجه گیری: بازدید از سرای سالمندان اثر مثبتی بر نگرش دانش آموزان در خصوص افراد سالمند و سرای سالمندان داشته و نسبت به سپردن والدین به سرای سالمندان تاثیری نداشته است. }, URL = {http://joge.ir/article-1-592-fa.html}, eprint = {http://joge.ir/article-1-592-fa.pdf}, journal = {Journal of Gerontology}, doi = {https://doi.org/10.22034/JOGE.7.3.68}, year = {2022} }