[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 4 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 55-63 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتقاِء کیفیت خدمت رسانی به سالمندان مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی 22 بهمن گناباد: یک مطالعه اقدام پژوهی
معصومه امیری دلویی، حیدرعلی عابدی، سیمین طهماسبی، نجمه ابراهیمی، لیلا صادق مقدم*
دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
چکیده:   (436 مشاهده)
مقدمه: تغییرات جمعیتی با افزایش شیوع بیماریهای مزمن، به عنوان یک چالش سیستمهای مراقبت های بهداشتی درمانی برای سالمندان می باشد و باید به هدف بهبود ارتباط وکیفیت مراقبت بین سالمند بیمار و ارائه دهنده مراقبت توجه نمود. این مطالعه به منظور ارتقاء کیفیت خدمت رسانی به سالمندان مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی 22بهمن گناباد انجام شد.
روش: این پژوهش یک مطالعه اقدام پژوهی به صورت کیفی بود. در مرحله اول پس از کسب رضایتنامه، با حضور11سالمند بستری در بخشهای مختلف بیمارستان فوق الذکر که دامنه سنی انها 89  -65 سال بود به صورت هدفمند و بوسیله مصاحبه بدون ساختار، به مدت 30 دقیقه داده ها جمع آوری، ضبط وبازنویسی گردید. تحلیل محتوای کیفی به منظور تجزیه و تحلیل داده ها به کار گرفته شد. در مرحله دوم با تشکیل گروه متمرکز که شامل 12 نفر از تیم مراقبتی بودند نگرش گروه در ارائه مراقبت مطلوب و با کیفیت و موانع آن، مشکلات سالمندان مطرح و راهکارهای پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله سوم کارگاه آموزشی جهت تیم مراقبتی برگزار وارزشیابی در مراحل مختلف انجام گردید.
یافته ها: متن مصاحبه های استخراج شده از سالمندان بیمار، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و به مفاهیم زیر دسته بندی شدند: 1-مشکلات مرتبط با کیفیت مراقبتهای پرستاری 2- عدم مشارکت در تصمیم گیری 3- عدم احترام و حفظ شان و منزلت 4- کمبود تسهیلات برای بهبود رفاه بیمار 5- نگرانی در پرداخت هزینه های درمانی 6- مسایل مرتبط با تغذیه در گروه متمرکز نیز متقابلا توسط تیم مراقبتی مشکلات زیر عنوان گردید :1- شلوغی بخشها 2- کمبود نیروی پرستاری 3- اختلال شنوائی و فراموشی سالمند 4- کاهش آموزش پذیری 5- نبودن همراهی بیمار 6- لهجه و گویش بیمار.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد ارتقاء کیفیت مراقبت از سالمندان با آموزش پرستاران و تیم مراقبتی راجع به فرایند سالمندی و نیازهای جسمی و روحی این قشر آسیب پذیر ضروری می باشد. لذا اقدام پژوهی نیز روشی موثر بر رفتار و انگیزه تیم مراقبتی بامشارکت سالمندان بیمار و بهبود ارائه خدمات مراقبتی می باشد که در نتیجه کاهش نارضایتی سالمندان بستری را در پی دارد.

 
واژه‌های کلیدی: ارتقاء کیفیت، خدمت رسانی، سالمندان، بیمارستان، اقدام پژوهی.
متن کامل [PDF 244 kb]   (180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری سالمندی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri Delui M, Abedi H, Tahmasebi S, Ebrahimi N, Sadeghmoghadam L. Improving the Quality of Services for the Elderly Referred To 22-Bahman Hospital: An Action Research . joge. 2018; 2 (4) :55-63
URL: http://joge.ir/article-1-139-fa.html

امیری دلویی معصومه، عابدی حیدرعلی، طهماسبی سیمین، ابراهیمی نجمه، صادق مقدم لیلا. ارتقاِء کیفیت خدمت رسانی به سالمندان مراجعه کننده به بیمارستان آموزشی 22 بهمن گناباد: یک مطالعه اقدام پژوهی . سالمندشناسی. 1397; 2 (4) :55-63

URL: http://joge.ir/article-1-139-fa.html



دوره 2، شماره 4 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772