[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 4 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 71-86 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آرایش‌ تمرین پنهان و آشکار بر عملکرد و یادگیری تکلیف هماهنگی دودستی سالمندان
سعید نظری کاکوندی، علیرضا صابری کاخکی، حسن رهبانفرد، کبری جوادیان* ، محمد مرادی نورآبادی
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (245 مشاهده)

مقدمه: سالمندی دوره ای از تحول و دگرگونی در زندگی بشر است که با اختلالات در عملکردهای حسی- حرکتی و شناختی، از جمله حافظه کاری بویژه در حرکات هماهنگی دو دستی همراه می باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آرایش تمرین کم خطا، پرخطا و تصادفی بر عملکرد و یادگیری تکلیف هماهنگی حرکتی دودستی در سالمندان بود. 
 روش: در پژوهش نیمه تجربی حاضر که در سال 96 در شهر تهران انجام گرفت 36 سالمند به روش در دسترس از پارک های سطح شهر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه تمرین کم خطا، پرخطا و تصادفی قرار گرفتند. شرکت کنندگان به مدت یک روز در ده وضعیت متفاوت براساس گروه های تمرینی خود به تمرین پرداختند. آزمون های یادداری و انتقال با انجام 15 کوشش به ترتیب از وضعیت 35-15 و 45-15 سپس آزمون تکلیف ثانویه با انجام 15 کوشش اجرا شد. برای تحلیل داده ها از spss19 و همچینن از نرم افزارExcel  برای سنجش خطای ثابت مطلق و آزمون های آنالیز واریانس مکرر و آزمون آنالیز واریانس یک راهه استفاده شد (05/0= α).
یافته ها: نتایج در مرحله اکتساب نشان داد که میانگین خطای مطلق درگروه های کم خطا، پرخطا و تصادفی تفاوت معناداری دارد و در واقع شرکت کنندگان گروه کم خطا با میانگین (91/6)، خطای مطلق کمتری را از خود نشان دادند. همچنین نتایج نشان داد که میانگین خطای مطلق گروه کم خطا در مرحله یادداری (58/5)، انتقال (۰۸/۹) و تکلیف ثانویه (25/9) از دو گروه تصادفی و انتقال کمتر بود. همه گروه ها از پیش آزمون تا مرحله انتقال پیشرفت داشتند اما تمرین کم خطا دارای میزان یادگیری بهینه‌تری نسبت به روش های دیگر بوده است (05/0>p).
نتیجه گیری:  با توجه به کندی فرایندهای پردازش اطلاعات و ضعف در حافظه کاری در سالمندان، آنان از تمرینی حداکثر استفاده را می برند که نیازهای شناختی کمتری بر حافظه کاری اعمال کند. پروتکل تمرین کم خطا این افراد را تشویق به یادگیری ضمنی می کند. نتایج این تحقیق از نظریه یادگیری ضمنی و بازپردازش اگاهانه حمایت می کند.
 

واژه‌های کلیدی: تمرین آشکار و پنهان، تمرین کم خطا و پرخطا، تکلیف دو دستی، سالمندان.
متن کامل [PDF 375 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مسائل ذهنی و روانشناختی سالمندان
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari Kakvandi S, Saberi Kakhki A, Rohbanfard H, javadian K, Moradi Noor Abadi M. Effects of implicit and explicit practice schedule on performanc and learning of bimanual coordination task of elder . joge. 2018; 2 (4) :71-86
URL: http://joge.ir/article-1-218-fa.html

نظری کاکوندی سعید، صابری کاخکی علیرضا، رهبانفرد حسن، جوادیان کبری، مرادی نورآبادی محمد. تأثیر آرایش‌ تمرین پنهان و آشکار بر عملکرد و یادگیری تکلیف هماهنگی دودستی سالمندان . سالمندشناسی. 1397; 2 (4) :71-86

URL: http://joge.ir/article-1-218-fa.html



دوره 2، شماره 4 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764