[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 24-33 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنادرمانی بر احساس تنهایی و خودکارآمدی معلمان بازنشسته*
فاطمه کوهپایه زاده، عبداله معتمدی*، فریبرز درتاج، حسین اسکندری، نورعلی فرخی
دانشگاه علامه طباطبائی، ایران
چکیده:   (734 مشاهده)
مقدمه: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان و لزوم توجه به مسائل سلامت روان‌شناختی سالمندان از جمله احساس تنهایی و خودکارآمدی دارای اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنادرمانی بر احساس تنهایی و خودکارآمدی معلمان بازنشسته انجام گرفت.
روش: روش این مطالعه شبه‏آزمایشی با طرح پیش ‏آزمون و پس ‏آزمون با گروه کنترل بود. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 30 نفر از زنان سالمندان بازنشسته آموزش و پرورش مقیم سرای سالمندان شهر کرمان بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمع‏ آوری داده‌ها از پرسشنامه احساس تنهایی راسل، پیپلوا و کارتونا (1980) و پرسشنامه خودکار آمدی عمومی شوارزر و جروسلم (1981) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، پس از تعدیل نمرات پیش ­آزمون، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر خودکارآمدی در سطح آلفای 01/0 معنادار بود (534/44=F)، همچنین پس از تعدیل نمرات پیش ­آزمون، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر احساس تنهایی در سطح آلفای 01/0 نیز معنادار بود (16/34=F)؛ بنابراین، فرضیه‌ی پژوهش مبنی بر اثربخشی بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنادرمانی بر احساس تنهایی و خودکارآمدی در پس‌آزمون مورد تأیید قرار می‌گیرد.
نتیجه‌گیری:  بر اساس نتایج می‌توان گفت که استفاده از بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنا درمانی به دلیل قرابت فرهنگی و دینی می‌تواند در مقابل سایر روش‌های درمانی در کاهش احساس تنهایی و افزایش خودکارآمدی کارایی بیشتری داشته باشد.
 
واژه‌های کلیدی: معنادرمانی، احساس تنهایی، خودکارآمدی، معلمان، بازنشسته.
متن کامل [PDF 282 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مسائل ذهنی و روانشناختی سالمندان
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koohpayezadeh F, Motamdi M, dortaj F, Eskandari H, Farrokhi N. Effectiveness of a psychological-educational package based on the logo therapy on loneliness and self-efficacy of retired teachers . joge. 2019; 4 (1) :24-33
URL: http://joge.ir/article-1-299-fa.html

کوهپایه زاده فاطمه، معتمدی عبداله، درتاج فریبرز، اسکندری حسین، فرخی نورعلی. اثربخشی بسته‌ی آموزشی مبتنی بر معنادرمانی بر احساس تنهایی و خودکارآمدی معلمان بازنشسته*. سالمندشناسی. 1398; 4 (1) :24-33

URL: http://joge.ir/article-1-299-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991