مقدمه: مشارکت اجتماعی در سالمندان از عوامل مهم و اثرگذار بر سلامت جسمی و روحی می باشد و معنادرمانی گروهی فرصتی فراهم می کند تا اعضا به شناخت، درک و رهاسازی خود دست یابند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر معنادرمانی گروهی بر میزان مشارکت اجتماعی بازنشستگان فرهنگی عضو کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهر بجنورد انجام شد. روش: روش مطالعه، کار آزمایی میدانی تصادفی دو گروهی و جامعه پژوهش بازنشستگان عضوکانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان بجنورد می باشد. تعداد 50 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله اختصاص داده شدند. معنادرمانی در هر هفته یک جلسه برگزار شد، زمان هر جلسه 90 دقیقه بود و به مدت 8 هفته اجرا شد. مشارکت اجتماعی با استفاده از پرسشنامه مشارکت اجتماعی طرح بررسی سلامت جامعه کانادا در دو مرحله قبل و بلافاصله بعد از مداخله اندازهگیری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار Stata نسخه 12 استفاده شد. آزمونهای آماری مورد استفاده شامل تی تست، من ویتنی، شاپیرو- ویلک، کای دو و کواریانس میباشد. یافته ها: یافته¬های مطالعه نشان داد، میانگین نمره مشارکت اجتماعی در گروه مداخله قبل از انجام مداخله 58/3±24/13و در گروه کنترل 96/4±48/13 بود. میانگین نمره مشارکت اجتماعی بعد از مداخله در گروه مداخله به 83/1±04/20 و در گروه کنترل به 74/4±2/14 تغییر یافت (05/0>P). تفاوت معناداری بین دو گروه مداخله با دریافت معنادرمانی گروهی با نتیجه به دست آمده از گروه مقایسه که مداخله معنادرمانی را دریافت نکردند وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت برگزاری جلسات معنادرمانی در افزایش میزان مشارکت اجتماعی بازنشستگان به صورت معنی داری موثر بوده است.
pakzad M, Jafar zade Fakhari M, nodehi S. The effect of group's Logo therapy on social participation of Retired teachers of the Retirement Center Education Bojnoord. joge 2019; 4 (2) :53-60 URL: http://joge.ir/article-1-329-fa.html
پاکزاد مرضیه، جعفرزاده فخاری مهدی، نودهی سمانه. تأثیر معنادرمانی بر میزان مشارکت اجتماعی بازنشستگان فرهنگی عضو کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهر بجنورد. سالمندشناسی. 1398; 4 (2) :53-60