[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 9-17 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر آموزش بهداشت خواب با روش شناختی رفتاری بر کیفیت خواب سالمندان مراجعه‌کننده به مراکز مراقبتی روزانه
علی اصغر ترابی، احترام سادات ایلالی*، سیده علیا عمادیان، سید نورالدین موسوی نسب
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده:   (762 مشاهده)
  مقدمه: سالمندی با تغییرات عمده در الگو و کیفیت خواب همراه است . این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش بهداشت خواب در مقایسه با روش شناختی رفتاری بر کیفیت خواب سالمندان مراجعه‌کننده به مراکز مراقبتی روزانه انجام گرفت[s1] [D2] .
   روش: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی و به صورت پیش آزمون و پس آزمون می‌باشد. شرکت کنندگان در این مطالعه80 سالمند مراجعه کننده به مراکز مراقبتی روزانه سالمندان شهرستان ساری بودند. 80 سالمند واجد شرایط به دو گروه مداخله آموزش بهداشت خواب (40نفر) و مداخله آموزش شناختی رفتاری (40نفر) تخصیص داده شدند. کیفیت خواب با استفاده از پرسشنامه استاندارد کیفیت خواب پیتزبورگ قبل و پس از مداخله ارزیابی شد. در ابتدای مطالعه، پرسشنامه‌ها (پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ) در هر دو گروه تکمیل شد.. تعداد جلسات بر اساس متون و استاندارد آموزش بهداشت و شناختی رفتاری و نظر استاد مشاور روانشناس بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS ورژن 20 و روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
یافته‌ها: میانگین سنی سالمندان مورد بررسی در گروه آموزش رفتاری شناختی  و در گروه آموزش بهداشت خواب  بود. میانگین و انحراف‌معیار کیفیت خواب سالمندان در مجموع قبل و پس از مداخله روش شناختی رفتاری در گروه اول به ترتیب651/3±05/8و 2/66±67/6  بود و میانگین و انحراف‌معیار کیفیت خواب سالمندان قبل و پس از آموزش بهداشت خواب در گروه دوم به ترتیب 390/3±42/8 و 454/2±23/7 بود. مقایسه میانگین کیفیت خواب قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه نشان داد کیفیت خواب سالمندان به طور معنی‌داری بهبود یافته است(p< 0/001). با توجه به اینکه آماره F آزمون تحلیل کوواریانس معنی‌دار است (0.321p=و 0.999F(1.79)) بنابراین این دو روش در نمرات کیفیت کلی خواب سالمندان اثر یکسانی داشتند
نتیجه‌گیری: با[s3]  توجه به اینکه هر دو روش بهداشت خواب و آموزش شناختی - رفتاری یک جایگزین موثر برای اختلالات خواب سالمندان به جای دارودرمانی محسوب می‌شوند و هر یک از دو روش فاقد عوارض جانبی می باشند  ، توصیه می گردد که با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی سالمندان، و تسهیلات و امکانات موجود هر یک از این دو روش  به عنوان جایگزین داروهای خواب آور به کار گرفته شوند[D4] .

واژه‌های کلیدی: کیفیت خواب، بهداشت خواب، روش شناختی رفتاری، سالمندان
متن کامل [PDF 249 kb]   (193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی سالمندی
دریافت: 1398/6/23 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار: 1398/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torabi A, Ilali E S, Emadian S O, Mousavinasab N. Comparison of the effect of sleep hygiene education with the cognitive and behavioral method on the quality of sleep in elderly. joge. 2019; 4 (2) :9-17
URL: http://joge.ir/article-1-336-fa.html

ترابی علی اصغر، ایلالی احترام سادات، عمادیان سیده علیا، موسوی نسب سید نورالدین. مقایسه تاثیر آموزش بهداشت خواب با روش شناختی رفتاری بر کیفیت خواب سالمندان مراجعه‌کننده به مراکز مراقبتی روزانه. سالمندشناسی. 1398; 4 (2) :9-17

URL: http://joge.ir/article-1-336-fa.html



دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162