گروه روانشناسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
چکیده: (3734 مشاهده)
مقدمه: سالمندان گروهی آسیب پذیر از نظر جسمی و روانی هستند که باید برای سلامت روان و کیفیت زندگی آنها برنامه ریزی مناسبی اندیشیده شود. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) برکیفیت زندگی و سلامت روان در سالمندان زن ارومیه صورت گرفت. روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن تمام زنان سالمند شهر ارومیه بود. 30 نفر به عنوان حجم نمونه به صورت تصادفی ساده از یکی از مراکز نگهداری سالمندان شهر ارومیه، انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه "کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی" و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بود. داده ها با روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تحلیل شدند. یافتهها: میانگین سنی افراد مشارکت کننده سنی 28/6 ± 13/59 سال بود. نتایج آزمون کواریانس چند راهه نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تمامی مولفه های سلامت روان سالمندان تاثیر معنیداری دارد(01/0P<). همچنین نتایج آزمون کواریانس چند راهه نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مولفه های کیفیت زندگی سالمندان نیز تاثیر معنیداری دارد (01/0P<). نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص شد که آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث ارتقا سلامت روان و کیفیت زندگی زنان سالمندان می گردد.
Mehryar M. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Promoting Mental Health and Quality of Life in Elderly Women. joge 2020; 4 (4) :21-29 URL: http://joge.ir/article-1-366-fa.html
مهریار مریم. اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی زنان سالمند. سالمندشناسی. 1398; 4 (4) :21-29