[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1401 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 78-68 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه بازدید از سرای سالمندان بر نگرش دانش آموزان درباره خانه سالمندان
غزاله خلیقی*، یداله ابوالفتحی ممتاز، مهشید فروغان، فاطمه تهرانی فر
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده:   (225 مشاهده)
مقدمه: توسعه نگرش منفی نسبت به سالمندان در خانواده و جامعه میتواند باعث ایجاد سوءرفتار نسبت به آنان شود؛ لذا بهبود نگرش نسبت به سالمندان بر سلامت و کیفیت زندگی آنان اثرات مطلوبی خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر تاثیر برنامه بازدید از سرای سالمندان بر نگرش دانش آموزان درباره خانه سالمندان است.
روش­کار: مطالعه حاضر از نوع تجربی بر روی 66 نفر از دانش­آموزان دختر، پایه­هفتم در دو گروه کنترل و مداخله با نمونه­گیری به روش بلوک­تصادفی در تهران در سال 96 انجام شد. گروه­مداخله برنامه بازدید از سرای­سالمندان داشتند. قبل از انجام بازدید و ملاقات با سالمندان، آموزش در خصوص موضوع سالمندی، افراد سالمند و خانه سالمندان به دانش آموزان گروه مداخله داده شد و نحوه برقراری ارتباط با سالمندان نیز شرح داده شد. سپس برنامه بازدید از سرای سالمندان اجرا شد. 4 هفته پس از اجرای مداخله، مجددا پرسشنامه بررسی نگرش توسط هر دو گروه تکمیل گردید. گردآوری داده­ها با پرسشنامه پژوهشگر­ساخته در دو بخش اطلاعات جمعیت­شناختی و بررسی نگرش­دانش­آموزان انجام شد. نگرش دانش­آموزان قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه سنجیده شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار 23 SPSS و از طریق آزمونهای تی­مستقل، تی­زوجی، من­ویتنی و ویلکاکسون سنجیده شد.
یافته­ ها: در گروه مداخله، میزان"نگرش به افراد سالمند"در مراحل قبل (13/16) و بعد از مداخله (58/17) تفاوت معناداری وجود داشت (001/0> P)؛ اما در گروه کنترل، مراحل قبل (70/14) و بعد از مداخله (96/14) مبین تفاوت آماری معنادار نبود (05/0P>). "نگرش به سرای سالمندان"در گروه مداخله، نمرات قبل از مداخله (61/21) نسبت به بعد از مداخله (88/22)، تفاوت آماری معنادار بود. نگرش نسبت به سپردن والدین به سرای­سالمندان" در گروههای مداخله و کنترل؛ قبل و بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد (05/0< P).
نتیجه گیری: بازدید از سرای سالمندان اثر مثبتی بر نگرش دانش آموزان در خصوص افراد سالمند و سرای سالمندان داشته و نسبت به سپردن والدین به سرای سالمندان تاثیری نداشته است.
 
واژه‌های کلیدی: نگرش، سالمندان، خانه‌سالمندان، ارتباطات اجتماعی
متن کامل [PDF 294 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی سالمندی
دریافت: 1401/6/25 | پذیرش: 1401/8/24 | انتشار: 1401/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khalighi G, Abolfathi Mumtaz Y, Foroughan M, Tehrani Far F. The effect of a nursing home visit program on students' attitudes about the nursing home. joge 2022; 7 (3) :68-78
URL: http://joge.ir/article-1-592-fa.html

خلیقی غزاله، ابوالفتحی ممتاز یداله، فروغان مهشید، تهرانی فر فاطمه. تاثیر برنامه بازدید از سرای سالمندان بر نگرش دانش آموزان درباره خانه سالمندان. سالمندشناسی 1401; 7 (3) :78-68

URL: http://joge.ir/article-1-592-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540