مقدمه:رشد جهانی جمعیت سالمندان برای ارائهکنندگان خدمات بهداشتی و درمانی و جامعهای که سالمندان در آن زندگی میکنند یک چالش مهم محسوب میگردد؛ لذا هدف پژوهش حاضر بررسی کیفیت خدمات اماکن ورزشی-تفریحی شهرداری مشهد با رویکرد شهر دوستدارسالمند در سال 1398 بود. روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا میدانی محسوب میشود. جامعه آماری شامل سالمندان 60 سال به بالا ساکن شهرمشهددرسال 1398 بود. بااستفادهازشیوهنمونهگیریکوکران، و با توجه به جمعیت کل افراد 60 سال به بالا ساکن شهر مشهد (22481 نفر) حجم نمونه 378 نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای تعیین شدند. از پرسشنامههای مشخصات جمعیتشناسی، پرسشنامه وضعیت اجتماعی-اقتصادی و پرسشنامه سنجش کیفیت خدمات پاراسورمان و همکاران استفاده شد. از آزمونهایآماریکولموگروف اسمیرنوف،آزمونهای ناپارامتری ویلکاکسون، رتبهبندی فریدمن، اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. مقدار احتمال 05/0=α، در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان دادند که از بین ابعاد پنجگانۀ کیفیت خدمات مدل سروکوال، بعد تضمین (70/0±73/3) در رده اول و بعد همدلی (08/1±32/3) در رده پنجم قرار گرفتند. همچنین در مقایسه بین امتیاز ادراکات و انتظارات در همۀ ابعاد، شکاف منفی وجود داشت. بیشترین شکاف منفی (747/0-) مربوط به بعد تضمین بود. ابعاد قابلیت اعتماد (708/0-) عناصرعینی (685/0-) همدلی (496/0-) و پاسخگویی (400/0-) نیز به ترتیب در رتبههای بعدی بودند. نتیجهگیری: با توجه به نتیجۀ پژوهش حاضر مبنی بر وجود شکاف منفی در کیفیت خدمات اماکن ورزشی، میتوان گفت برنامهها و خدمات اماکن ورزشی شهرداری مشهد انتظارات سالمندان را برآورده نکرده است. نتایج نشان میدهند که درک از کیفیت خدمات با توجه به جنس و گروههای سنی شرکت کننده متفاوت است.
Ebrahimi Z, NAzari H, Piraki P. The service quality of sport-entertainment facilities of Mashhad municipality with the approach of an elderly-friendly city in 2018. joge 2023; 7 (4) :89-100 URL: http://joge.ir/article-1-618-fa.html
ابراهیمی زینت، نظری هلن، پیرکی پریوش. کیفیت خدمات اماکن ورزشی-تفریحی شهرداری مشهد با رویکرد شهر دوستدار سالمند در سال. سالمندشناسی. 1401; 7 (4) :89-100