[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 19-10 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش راهبردهای روانشناسی مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند
زهرا قنبری زرندی ، پریسا فروتن بقا ، ادیبه برشان* ، رقیه شریعتی
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (909 مشاهده)
مقدمه: شیوع مشکلات روانشناختی در معلمان بازنشسته سالمند به­دلیل فاصله گرفتن از کار و فعالیت­های ذهنی و جسمی سابق، بالا است و بـرای رفـع ایـن مشکلات بـه مداخلاتی نیاز مـی­باشـد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش راهبردهای مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند انجام شد.
روش کار: روش پژوهــش از نــوع نیمــه تجربــی و پیش­آزمــون، پس­آزمــون بــا گــروه کنتــرل بــود. جامعــه آمــاری شــامل کلیه معلمان بازنشسته سالمند شهر کرمان در سال 1402 بودنــد کــه 30 نفــر (15 نفر گــروه آزمایــش و 15 نفــر گــروه کنتــرل) بــه روش نمونــه­گیــری در دســترس و با رضایت اگاهانه انتخــاب شــدند. ابــزار گــردآوری داده هــا پرسشـنامه­هـای تـاب آوری کانـر و دیویدسـون (2003) و پرسشـنامه کیفیت زندگی وار، کاسینسکی و کلر (1996) بـود. مداخلـه آموزش راهبردهای مثبت گرا در 9 جلسه 70 دقیقه­ای و هفته­ای دو بار بـر روی گـروه آزمـایش انجـام شـد و گـروه کنتـرل هیـچ­گونـه مداخلـه­ای دریافـت نکردنـد. تجزیـه و تحلیـل داده­هـا بـا آزمـون­هـای توصیفـی (میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد) و تحلیـل کوواریانـس و بـا اسـتفاده از نـرم افـزار SPSS نسـخه 24 انجـام شـد. میـزان P کمتـر از 05/0 معنـی­داری در نظـر گرفتـه شـد.
یافته­ ها: در متغیـر تـاب آوری، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 74/5±55/56 و در پـس آزمـون 12/6±82/67 و در متغیـر کیفیت زندگی، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 15/4 ± 75/21 و در پـس آزمـون 68/3 ± 59/30 بـه دسـت آمـد. نتایـج تحلیـل کوواریانـس نیـز نشـان داد کـه آموزش راهبردهای مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند تاثیـر داشـت (01/0P <).
نتیجه­ گیری: بـر اسـاس یافتـه­هـای پژوهـش، از آموزش راهبردهای مثبت گرا برای افزایش تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند مـی تـوان اسـتفاده کـرد.

 
 
واژه‌های کلیدی: روانشناسی مثبت گرا، تاب آوری، معلمان، سالمند، کیفیت زندگی.
متن کامل [PDF 276 kb]   (296 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مراقبت های سالمندی
دریافت: 1402/6/4 | پذیرش: 1402/6/21 | انتشار: 1402/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghanbari zarandi Z, forootan P, barshan A, shariati R. The effectiveness of training positive psychology strategies on the resilience and quality of life of elderly retired teachers. joge 2023; 8 (3) :10-19
URL: http://joge.ir/article-1-650-fa.html

قنبری زرندی زهرا، فروتن بقا پریسا، برشان ادیبه، شریعتی رقیه. تاثیر آموزش راهبردهای روانشناسی مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند. سالمندشناسی. 1402; 8 (3) :10-19

URL: http://joge.ir/article-1-650-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645