استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (1685 مشاهده)
مقدمه: شیوع مشکلات روانشناختی در معلمان بازنشسته سالمند بهدلیل فاصله گرفتن از کار و فعالیتهای ذهنی و جسمی سابق، بالا است و بـرای رفـع ایـن مشکلات بـه مداخلاتی نیاز مـیباشـد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش راهبردهای مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند انجام شد.
روش کار: روش پژوهــش از نــوع نیمــه تجربــی و پیشآزمــون، پسآزمــون بــا گــروه کنتــرل بــود. جامعــه آمــاری شــامل کلیه معلمان بازنشسته سالمند شهر کرمان در سال 1402 بودنــد کــه 30 نفــر (15 نفر گــروه آزمایــش و 15 نفــر گــروه کنتــرل) بــه روش نمونــهگیــری در دســترس و با رضایت اگاهانه انتخــاب شــدند. ابــزار گــردآوری داده هــا پرسشـنامههـای تـاب آوری کانـر و دیویدسـون (2003) و پرسشـنامه کیفیت زندگی وار، کاسینسکی و کلر (1996) بـود. مداخلـه آموزش راهبردهای مثبت گرا در 9 جلسه 70 دقیقهای و هفتهای دو بار بـر روی گـروه آزمـایش انجـام شـد و گـروه کنتـرل هیـچگونـه مداخلـهای دریافـت نکردنـد. تجزیـه و تحلیـل دادههـا بـا آزمـونهـای توصیفـی (میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد) و تحلیـل کوواریانـس و بـا اسـتفاده از نـرم افـزار SPSS نسـخه 24 انجـام شـد. میـزان P کمتـر از 05/0 معنـیداری در نظـر گرفتـه شـد.
یافته ها: در متغیـر تـاب آوری، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 74/5±55/56 و در پـس آزمـون 12/6±82/67 و در متغیـر کیفیت زندگی، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 15/4 ± 75/21 و در پـس آزمـون 68/3 ± 59/30 بـه دسـت آمـد. نتایـج تحلیـل کوواریانـس نیـز نشـان داد کـه آموزش راهبردهای مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند تاثیـر داشـت (01/0P <).
نتیجه گیری: بـر اسـاس یافتـههـای پژوهـش، از آموزش راهبردهای مثبت گرا برای افزایش تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند مـی تـوان اسـتفاده کـرد.
ghanbari zarandi Z, forootan P, barshan A, shariati R. The effectiveness of training positive psychology strategies on the resilience and quality of life of elderly retired teachers. joge 2023; 8 (3) :10-19 URL: http://joge.ir/article-1-650-fa.html
قنبری زرندی زهرا، فروتن بقا پریسا، برشان ادیبه، شریعتی رقیه. تاثیر آموزش راهبردهای روانشناسی مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند. سالمندشناسی. 1402; 8 (3) :10-19