[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نگرش دانش آموزان مقطع ابتدایی نسبت به سالمندان در شهر ایذه، سال 1398 : تحلیل محتوای نقاشی کودکان
راضیه عالی پور ، یدالله ابوالفتحی ممتاز ، شهلا پاکدامن ، رضا فدای وطن ، حمیدرضا عسگری ، نسیبه زنجری*
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چکیده:   (83 مشاهده)
مقدمه: تبعیض سنی از دوران کودکی شکل می گیرد و بررسی نگرش کودکان به سالمندی می تواند به شناخت وضعیت و برنامه‏ریزی سالمندی موفق کمک کننده باشد. ازاین‌رو، هدف این مطالعه تحلیل محتوای نقاشی‌های دانش‌آموزان ابتدایی شهر ایذه در راستای تعیین نگرش آنان نسبت به سالمندان بود.
روش کار: این مطالعه به روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. ابتدا 145 دانش‏آموز به روش نمونه گیری تصادفی ساده در سنین 6-12 سال در شهر ایذه در سال 1398 انتخاب شدند و سپس 284 شخصیت سالمند زن و مرد نقاشی شده توسط این دانش­آموزان به عنوان واحد تحلیل وارد مطالعه شدند. برای تحلیل داده‌ها از چک‌لیست دانوسکی، نمودار درختی و آمارهای توصیفی مانند فراوانی و درصد و استنباطی مانند کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین سنی دانش­آموزان شرکت کننده در این مطالعه (±1/85) 28/9 بود. تحلیل نقاشی‏های دانش­آموزان نشان داد که هر چند بیش از نیمی از نقاشی‏ها (4/69%) با تصورات قالبی مثبت از پدر/مادربزرگ تصویرسازی شده بودند، اما 8/88 درصد دانش­آموزان علاقه‏ای به سالمند شدن خود نداشتند و فقط 4/23 درصد آنان دیدگاه مثبت نسبت به سالمندی داشتند. یافته‏های رگرسیون لجستیک چند متغیره نشان داد که پسر بودن در مقابل دختر بودن 5 برابر احتمال تصویرسازی با تصورات قالبی منفی را افزایش می‏دهد (63/23- 34/1 CI=؛ 62/5OR=) و با افزایش سن تصورات ‏قالبی ‏منفی‏تری در نقاشی‏های دانش‏آموزان (20/2-03/1 CI=؛ 50/1OR=) مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: باتوجه ‌به افزایش تصورات قالبی منفی در دانش‌آموزان با افزایش سن و همچنین در میان پسران، ضروری است که در سیاست‌گذاری‌های محتوای آموزشی مدارس به این موضوع توجه شده و برنامه­های مداخله‏ای بین نسلی صورت گیرد. همچنین با مداخله زودهنگام در سنین کودکی از تبعیض سنی در جامعه سالخورده آینده ایران پیشگیری شود.
واژه‌های کلیدی: تصویرسازی، تحلیل محتوا، دانش‌آموزان، سالمند، نگرش
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مسائل ذهنی و روانشناختی سالمندان
دریافت: 1403/6/18 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aalipour R, Momtaz Y A, Pakdaman S, Faday Vatan R, Asgari H, Zanjari N. Content analysis of primary students’ drawing of older Adults. joge 2024; 9 (3)
URL: http://joge.ir/article-1-714-fa.html

عالی پور راضیه، ابوالفتحی ممتاز یدالله، پاکدامن شهلا، فدای وطن رضا، عسگری حمیدرضا، زنجری نسیبه. بررسی نگرش دانش آموزان مقطع ابتدایی نسبت به سالمندان در شهر ایذه، سال 1398 : تحلیل محتوای نقاشی کودکان. سالمندشناسی. 1403; 9 (3)

URL: http://joge.ir/article-1-714-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660