عوامل موثر بر بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش در آب و آبدرمانی در بین سالمندان شهر تهران در سال 1402
|
یلدا شاهمرادی ، ابوالفضل گودرزی*  |
هیات علمی دانشگاه پیام نور |
|
چکیده: (434 مشاهده) |
مقدمه: باتوجه به تغییرات سریع هرم جمعیتی کشور به سمت سالمندی، برنامهریزی راهبردها و تکنیکهایی که سرعت این فرایند را کاهش دهد باید مورد توجه برنامهریزان حوزه سلامت قرارگیرد. یکی از موثرترین اقدامات توسعه ورزش در آب و آبدرمانی است. لذا هدف از انجام این پژوهش شناسایی و تعیین رتبه عوامل موثر بر بازاریابی اجتماعی در توسعه ورزش در آب و آب درمانی در بین سالمندان شهر تهران بود.
روش کار: جامعه آماری پژوهش تمامی سالمندان مراجعه کننده به استخرهای خصوصی در مناطق 22 گانه شهر تهران در سال 1402 بودند. با توجه به تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر مشخص گردید. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه بازاریابی اجتماعی لیفبور (2010) و پرسشنامه محقق ساخته توسعه ورزش در آب و آب درمانی استفاده گردید. پایایی و روایی ابزار با استفاده از روش تحلیل عاملی تأیید گردید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر و آزمون فریدمن برای رتبهبندی عوامل استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل مسیر مشخص شد، بازاریابی اجتماعی با ضریب 452/0 اثر مثبت و معنیداری بر توسعه آب درمانی و ورزش در آب داشت (38/0 =ضریب مسیر، 231/ 2t –value=) و همه مولفههای بازاریابی اجتماعی بر توسعه آب درمانی تاثیرگذار بودند. همچنین براساس نتایج آزمون فریمن، مولفه مشتری مداری دارای بالاترین اولویت با میزان 19/4 و مولفه آمیزه بازاریابی اجتماعی دارای پایینترین اولویت با میزان 72/3 بود.تمامی محاسبات در سطح اطمینان 95% بودند.
نتیجهگیری: باتوجه به اینکه بازاریابی اجتماعی به دنبال پذیرش یک رفتار جدید در جامعه است؛ بنابراین ورزش کردن در آب و آبدرمانی باید برای سالمندان، یک ارزش تلقی گردد؛ همچنین از آنجایی که همه مولفههای بازاریابی اجتماعی تاثیرگذار بودند، لذا لازم است به همه مولفهها به صورت همزمان مورد توجه برنامه ریزان قرارگیرد تا بتواند بر جذب و حفظ سالمندان تأثیرگذار باشد. |
|
واژههای کلیدی: سالمند، بازاریابی اجتماعی، ورزش در آب. آبدرمانی، فعالیتورزشی. |
|
متن کامل [PDF 456 kb]
(94 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
سالمندی سالم و فعال دریافت: 1403/10/26 | پذیرش: 1404/1/24 | انتشار: 1404/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|