:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 19-10 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش راهبردهای روانشناسی مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند
زهرا قنبری زرندی ، پریسا فروتن بقا ، ادیبه برشان* ، رقیه شریعتی
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (937 مشاهده)
مقدمه: شیوع مشکلات روانشناختی در معلمان بازنشسته سالمند به­دلیل فاصله گرفتن از کار و فعالیت­های ذهنی و جسمی سابق، بالا است و بـرای رفـع ایـن مشکلات بـه مداخلاتی نیاز مـی­باشـد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش راهبردهای مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند انجام شد.
روش کار: روش پژوهــش از نــوع نیمــه تجربــی و پیش­آزمــون، پس­آزمــون بــا گــروه کنتــرل بــود. جامعــه آمــاری شــامل کلیه معلمان بازنشسته سالمند شهر کرمان در سال 1402 بودنــد کــه 30 نفــر (15 نفر گــروه آزمایــش و 15 نفــر گــروه کنتــرل) بــه روش نمونــه­گیــری در دســترس و با رضایت اگاهانه انتخــاب شــدند. ابــزار گــردآوری داده هــا پرسشـنامه­هـای تـاب آوری کانـر و دیویدسـون (2003) و پرسشـنامه کیفیت زندگی وار، کاسینسکی و کلر (1996) بـود. مداخلـه آموزش راهبردهای مثبت گرا در 9 جلسه 70 دقیقه­ای و هفته­ای دو بار بـر روی گـروه آزمـایش انجـام شـد و گـروه کنتـرل هیـچ­گونـه مداخلـه­ای دریافـت نکردنـد. تجزیـه و تحلیـل داده­هـا بـا آزمـون­هـای توصیفـی (میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد) و تحلیـل کوواریانـس و بـا اسـتفاده از نـرم افـزار SPSS نسـخه 24 انجـام شـد. میـزان P کمتـر از 05/0 معنـی­داری در نظـر گرفتـه شـد.
یافته­ ها: در متغیـر تـاب آوری، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 74/5±55/56 و در پـس آزمـون 12/6±82/67 و در متغیـر کیفیت زندگی، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 15/4 ± 75/21 و در پـس آزمـون 68/3 ± 59/30 بـه دسـت آمـد. نتایـج تحلیـل کوواریانـس نیـز نشـان داد کـه آموزش راهبردهای مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند تاثیـر داشـت (01/0P <).
نتیجه­ گیری: بـر اسـاس یافتـه­هـای پژوهـش، از آموزش راهبردهای مثبت گرا برای افزایش تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند مـی تـوان اسـتفاده کـرد.

 
 
واژه‌های کلیدی: روانشناسی مثبت گرا، تاب آوری، معلمان، سالمند، کیفیت زندگی.
متن کامل [PDF 276 kb]   (312 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مراقبت های سالمندی
دریافت: 1402/6/4 | پذیرش: 1402/6/21 | انتشار: 1402/6/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها