تاثیر آموزش راهبردهای روانشناسی مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند
|
زهرا قنبری زرندی ، پریسا فروتن بقا ، ادیبه برشان* ، رقیه شریعتی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
|
چکیده: (937 مشاهده) |
مقدمه: شیوع مشکلات روانشناختی در معلمان بازنشسته سالمند بهدلیل فاصله گرفتن از کار و فعالیتهای ذهنی و جسمی سابق، بالا است و بـرای رفـع ایـن مشکلات بـه مداخلاتی نیاز مـیباشـد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش راهبردهای مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند انجام شد.
روش کار: روش پژوهــش از نــوع نیمــه تجربــی و پیشآزمــون، پسآزمــون بــا گــروه کنتــرل بــود. جامعــه آمــاری شــامل کلیه معلمان بازنشسته سالمند شهر کرمان در سال 1402 بودنــد کــه 30 نفــر (15 نفر گــروه آزمایــش و 15 نفــر گــروه کنتــرل) بــه روش نمونــهگیــری در دســترس و با رضایت اگاهانه انتخــاب شــدند. ابــزار گــردآوری داده هــا پرسشـنامههـای تـاب آوری کانـر و دیویدسـون (2003) و پرسشـنامه کیفیت زندگی وار، کاسینسکی و کلر (1996) بـود. مداخلـه آموزش راهبردهای مثبت گرا در 9 جلسه 70 دقیقهای و هفتهای دو بار بـر روی گـروه آزمـایش انجـام شـد و گـروه کنتـرل هیـچگونـه مداخلـهای دریافـت نکردنـد. تجزیـه و تحلیـل دادههـا بـا آزمـونهـای توصیفـی (میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد) و تحلیـل کوواریانـس و بـا اسـتفاده از نـرم افـزار SPSS نسـخه 24 انجـام شـد. میـزان P کمتـر از 05/0 معنـیداری در نظـر گرفتـه شـد.
یافته ها: در متغیـر تـاب آوری، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 74/5±55/56 و در پـس آزمـون 12/6±82/67 و در متغیـر کیفیت زندگی، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 15/4 ± 75/21 و در پـس آزمـون 68/3 ± 59/30 بـه دسـت آمـد. نتایـج تحلیـل کوواریانـس نیـز نشـان داد کـه آموزش راهبردهای مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند تاثیـر داشـت (01/0P <).
نتیجه گیری: بـر اسـاس یافتـههـای پژوهـش، از آموزش راهبردهای مثبت گرا برای افزایش تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند مـی تـوان اسـتفاده کـرد.
|
|
واژههای کلیدی: روانشناسی مثبت گرا، تاب آوری، معلمان، سالمند، کیفیت زندگی. |
|
متن کامل [PDF 276 kb]
(312 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
مراقبت های سالمندی دریافت: 1402/6/4 | پذیرش: 1402/6/21 | انتشار: 1402/6/10
|
|
|
|