[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته آموزشی بومی نیازمندی ها بر کیفیت زندگی و افسردگی سالمندان جوان
فرشته السادات سیدحسنی ، کاظم برزگر بفرویی* ، ماریه دهقان منشادی ، احمد صادقیان
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد.
چکیده:   (251 مشاهده)
مقدمه: افزایش جمعیت سالمند­ان و پیدایش نیازهای جدید به خدمات سلامت جهت ترویج سالمندی جوان فعال، ضرورت توجه و شناخت عوامل مؤثر بر سلامتی و رفاه آنان به عنوان بخشی مهم از جامعه و تعیین اولویت­ها را در این زمینه آشکار می­نماید. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی تدوین شده بومی نیازمندی­های سالمندان جوان در بهبود کیفیت زندگی و کاهش افسردگی سالمندان جوان شهر یزد انجام شد.
روش کار: روش پژوهش، نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون  پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی افراد با دامنه سنی 60 تا 75 سال شهر یزد بود. حجم نمونه 36 نفر با توجه به ملاک­های ورود به پژوهش، با نمونه­گیری در دسترس به صورت هدفمند، اﻧﺘﺨﺎب و بصورت تصادفی به گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 18 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه­ای، بسته آموزشی را دریافت نمودند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش، پرسشنامه پرسشنامه کیفیت زندگی سالمندان لیپاد (1998) و افسردگی در سالمندان یسواگه (1996) بود. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بسته آموزشی بومی نیازمندی­های سالمندان جوان، بر کاهش افسردگی و بهبود کیفیت زندگی (و بعد رضایت از زندگی) در مرحله پس‌آزمون، تأثیر معناداری داشت (05/0>P). اما بر بهبود ابعاد کیفیت زندگی )فیزیکی، خودمراقبتی، افسردگی و اضطراب، شناختی، اجتماعی و مسائل جنسی) تأثیر معنی­داری نداشته است.
نتیجه­ گیری: با توجه به اهمیت برنامه آموزشی بومی نیازمندی­های سالمندان، برگزاری دوره­های آموزشی برای سالمندان جوان به منظور بهبود کیفیت زندگی و کاهش افسردگی، می­تواند مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: سالمندان جوان، آموزش نیازمندی های سالمندان، کیفیت زندگی، افسردگی
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مراقبت های سالمندی
دریافت: 1403/2/21 | پذیرش: 1403/3/8 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SeyyedHasani F A, Barzegar Bafroyi K, Dehghan Manshadi M, Sadeghian A. The effectiveness of the native educational package of the needs of the young elderly on the quality of life and depression of the young elderly. joge 2024; 9 (2)
URL: http://joge.ir/article-1-688-fa.html

سیدحسنی فرشته السادات، برزگر بفرویی کاظم، دهقان منشادی ماریه، صادقیان احمد. اثربخشی بسته آموزشی بومی نیازمندی ها بر کیفیت زندگی و افسردگی سالمندان جوان. سالمندشناسی. 1403; 9 (2)

URL: http://joge.ir/article-1-688-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4657