:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 58-48 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی در سال 1398
وحید پاکپور ، رامش اللهویردی ممقانی ، تُکتَم کیانیان*
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (3177 مشاهده)
مقدمه: امروزه، مراقبت از جمعیت روبه رشد سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مدیریت سلامت سالمندان، نیازمند شناسایی وضعیت دانش و نگرش موجود و بازنگری در برنامه‌های آموزشی است در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی انجام شد.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که با همکاری 403 دانشجوی پرستاری و 446 پرستار شاغل در بیمارستان‌های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سال 1398 انجام یافت. نمونه‌گیری از دانشجویان و پرستاران به ترتیب به روش سرشماری و تصادفی طبقه­ای از نوع نسبتی صورت گرفت. دانش و نگرش دانشجویان و پرستاران پیرامون سالمندی به ترتیب با استفاده از ابزارهایFAQ و KOP به روش خودگزارشی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه تجلیل داده ها در نرم افزار 16 SPSS V. و با استفاده از آزمون‌های تی‌مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته‌ها: میانگین نمره دانش و نگرش در گروه دانشجویان به ترتیب 95/2±91/10 و07/13 ± 04/143و در گروه پرستاران02/3 ±72/10 و 15/12± 57/143 بود. تنها میانگین نمره دانش دانشجویان، در بعد روانی اجتماعی به لحاظ آماری بیشتر از پرستاران بود (03/0=P). و پرستاران در بعد قدردانی نگرش مثبت‌تری به سالمندان داشتند (02/0=P).
نتیجه‌گیرییافته‌ها حاکی از این است که برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و برنامه‌های ضمن خدمت ارائه‌شده در بیمارستان‌ها درزمینهٔ سالمندی غنی نبوده و نتوانسته‌اند دانش دانشجویان و پرستاران را در این زمینه به سطح مطلوب برسانند. لذا با توجه به رشد پدیده سالمندی در جامعه، تجدیدنظر در برنامه‌های آموزشی موجود یک پیشنهاد جدی است.
واژه‌های کلیدی: دانش، نگرش، دانشجویان، پرستاران، سالمند
متن کامل [PDF 288 kb]   (938 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری سالمندی
دریافت: 1399/1/4 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1399/1/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها