مقدمه: امروزه، مراقبت از جمعیت روبه رشد سالمندان از اهمیت ویژهای برخوردار است. مدیریت سلامت سالمندان، نیازمند شناسایی وضعیت دانش و نگرش موجود و بازنگری در برنامههای آموزشی است در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که با همکاری 403 دانشجوی پرستاری و 446 پرستار شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سال 1398 انجام یافت. نمونهگیری از دانشجویان و پرستاران به ترتیب به روش سرشماری و تصادفی طبقهای از نوع نسبتی صورت گرفت. دانش و نگرش دانشجویان و پرستاران پیرامون سالمندی به ترتیب با استفاده از ابزارهایFAQ و KOP به روش خودگزارشی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه تجلیل داده ها در نرم افزار 16 SPSS V. و با استفاده از آزمونهای تیمستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون انجام شد. یافتهها: میانگین نمره دانش و نگرش در گروه دانشجویان به ترتیب 95/2±91/10 و07/13 ± 04/143و در گروه پرستاران02/3 ±72/10 و 15/12± 57/143 بود. تنها میانگین نمره دانش دانشجویان، در بعد روانی اجتماعی به لحاظ آماری بیشتر از پرستاران بود (03/0=P). و پرستاران در بعد قدردانی نگرش مثبتتری به سالمندان داشتند (02/0=P). نتیجهگیری: یافتهها حاکی از این است که برنامههای آموزشی دانشگاهها و برنامههای ضمن خدمت ارائهشده در بیمارستانها درزمینهٔ سالمندی غنی نبوده و نتوانستهاند دانش دانشجویان و پرستاران را در این زمینه به سطح مطلوب برسانند. لذا با توجه به رشد پدیده سالمندی در جامعه، تجدیدنظر در برنامههای آموزشی موجود یک پیشنهاد جدی است.
Packpour V, Allahverdi Mamaghani R, Kianian T. Comparison of Knowledge and attitude of Nursing Students and Nurses towards facts of aging period in 2019. joge 2020; 5 (1) :48-58 URL: http://joge.ir/article-1-376-fa.html
پاکپور وحید، اللهویردی ممقانی رامش، کیانیان تُکتَم. مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی در سال 1398. سالمندشناسی. 1399; 5 (1) :48-58