استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (289 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش گروهی معنویت درمانی مبتنی بر آموزه های اسلامی و غیر اسلامی بر شادکامی سالمندان اجرا شد. روش کار: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل کلیه مردان ساکن در یکی از مراکز سالمندان شهر کرمانشاه در سال1403 بود که پس از تکمیل پرسشنامههای شادکامی آرگایل و همکاران(1989) ، 45 نفر از افرادی که در مقیاس شادکامی نمره پایین تر از نقطه برش کسب کردند، انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه 15 نفره گمارش شدند، (گروه آموزش معنویت درمانی مبتنی بر آموزه های اسلامی، گروه معنویت درمانی غیر اسلامی و گروه کنترل). سپس برای گروه اول 8 جلسه 90 دقیقهای پروتکل معنویت درمانی اسلامی (کجباف و همکاران، 1396) و برای گروه دوم نیز به صورت جداگانه 8 جلسه 90 دقیقهای پروتکل معنادرمانی فرانکل(1998) اجرا گردید. در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد در دو گروه آموزش معنویت درمانی مبتنی بر آموزه های اسلامی و معنویت درمانی غیر اسلامی، مداخله صورت گرفته بر افزایش شادکامی در مرحله پس آزمون تأثیر معناداری داشته، اما تاثیر معنویت درمانی مبتنی بر آموزه های اسلامی بیشتر بود (001/0>p). نتیجه گیری: بر اساس یافته ها هر دو درمان، معنویت درمانی مبتنی بر آموزه های اسلامی و معنویت درمانی غیر اسلامی، مداخلاتی موثر در افزایش شادکامی سالمندان داشتند، ولی تأثیر معنویت درمانی مبتنی بر اموزه های اسلامی بیشتر بود.
Dehghan F, Poursaberi R, Ahmadabadi A, Baba Nezhad S. Comparison of the Effects of Group Spiritual Therapy Training Based on Islamic and Non-Islamic Teachings on the Happiness of the Elderly. joge 2025; 10 (2) URL: http://joge.ir/article-1-748-fa.html
دهقان فاطمه، پورصابری رقیه، احمدآبادی آرزو، بابانژاد سارا. مقایسه تأثیر آموزش گروهی معنویت درمانی مبتنی بر آموزه های اسلامی و غیر اسلامی بر شادکامی سالمندان. سالمندشناسی. 1404; 10 (2)