دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
چکیده: (5330 مشاهده)
مقدمه: بسط معنایی و مفهوم سازی عواملی کلیدی برای حل مساله و یادگیری مفاهیم علمی در یادگیرندگان هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مطالعه در بسط معنایی و مفهوم سازی در سالمندان زن و مرد 60 سال به بالا شهر تهران انجام گردیده است.
روش: در این پژوهش توصیفی، نمونه پژوهش به شیوه در دسترس و متناسب با اهداف پژوهش انتخاب شد. آزمودنی ها به 3 زیرگروه تقسیم می شدند: سالمندانی که مطالعه نمی کردند، آنهایی که حداکثر 30 دقیقه در روز مطالعه می کردند و سالمندانی که حداقل 60 دقیقه و بیشتر در روز مطالعه داشتند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای بود که بسط معنایی و مفهوم سازی 3 گروه سالمندان را با کلماتی مبتنی بر مفاهیم عینی و انتزاعی اندازه گیری می نمود. گروه ها از نقطه نظر سطح سواد همتاسازی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و تحلیل های استنباطی استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میزان مطالعه افراد سالمند در مفاهیم انتزاعی در نوشتن اجزاء و ویژگیهای مفهوم، در مفاهیم عینی و انتزاعی درترکیب و اندراج مفهوم مورد نظر در مفاهیم دیگر، در ایجاد رابطه نزدیک بین مفهوم موردنظر با مفاهیم دیگر و در کل مفاهیم ذکر شده در مقابل مفهوم موردنظر تأثیر دارد.
نتیجه گیری: ضعف قوای ذهنی علاوه بر قوای جسمی یکی از عوارض سالمندی می باشد، لذا بایستی آنها را با تغییر الگوی زندگی سالمندان به تأخیر انداخت.
Barimani S, Khanzadeh A. The impact of the study on semantic expansion and conceptualization in the elderly
. joge 2017; 1 (3) :49-56 URL: http://joge.ir/article-1-88-fa.html
بریمانی صدیقه مهرچهره، خانزاده علی. تأثیر میزان مطالعه بر بسط معنایی و مفهوم سازی در سالمندان
. سالمندشناسی. 1395; 1 (3) :49-56