گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده: (20 مشاهده)
مقدمه: معلمان بازنشسته سالمند بهدلیل فاصله گرفتن از کار و فعالیتهای ذهنی و جسمی سابق، مشکلات روانشناختی مانند اضطراب مرگ و استرس را تجربه می کنند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی بر اضطراب مرگ و استرس معلمان بازنشسته سالمند انجام شد.
روش کار: روش پژوهــش از نــوع نیمــه تجربــی و پیش آزمــون، پس آزمــون بــا گــروه کنتــرل بــود. جامعــه آمــاری شــامل کلیه معلمان بازنشسته سالمند شهر کرمان در نیمه اول سال 1403 بودنــد کــه 30 نفــر (15 نفر گــروه آزمایــش و 15 نفــر گــروه کنتــرل) بــه روش نمونــه گیــری در دســترس و با رضایت اگاهانه انتخــاب شــدند. ابــزار گــردآوری داده هــا پرسشـنامه هـای استرس لوویبوند ولوویبوند (1995) و اضطراب مرگ تمپلر (1972) بـود. مداخلـه رویکرد واقعیت درمانی در 8 جلسه 60 دقیقهای و هفته ای دو بار بـر روی گـروه آزمـایش انجـام شـد و گـروه کنتـرل هیـچگونـه مداخلـه ای دریافـت نکردنـد. تجزیـه و تحلیـل داده هـا بـا آزمـون هـای توصیفـی (میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد) و تحلیـل کوواریانـس و بـا اسـتفاده از نـرم افـزار SPSS نسـخه 24 انجـام شـد. میـزان P کمتـر از 05/0 معنـیداری در نظـر گرفتـه شـد.
یافته ها: در متغیـر اضطراب مرگ، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 04/30±87/11 و در پـس آزمـون 12/2±15/7 و در متغیـر استرس، میانگیـن و انحـراف اسـتاندارد گـروه آزمایـش در پیـش آزمـون 60/2 ± 93/14 و در پـس آزمـون 65/2 ± 06/8 بـهدسـت آمـد (01/0P <).
نتیجه گیری: بـر اسـاس یافتـههـای پژوهـش، از رویکرد واقعیت درمانی برای کاهش اضطراب مرگ و استرس معلمان بازنشسته سالمند مـی تـوان اسـتفاده کـرد.
hossini M, khajehpoor P, Rezaei Pooya M, aghajani F. The Effectiveness of Reality Therapy Approach on Death Anxiety and Stress in Older Adults Retired Teachers. joge 2026; 10 (4) URL: http://joge.ir/article-1-779-fa.html
حسینی مراد، خواجه پور پروانه، رضایی پویا مهدی، آقاجانی قصاب فاطمه. اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی بر اضطراب مرگ و استرس معلمان بازنشسته سالمند. سالمندشناسی. 1404; 10 (4)