[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش امنیت هستی‌شناختی بر امنیت روانی و اضطراب وجودی سالمندان
سجاد یاریان* ، هادی رهیان ، علی اصغر اصغرنژاد فرید ، هلیا واحدی ، نازنین فاطمه عامری ، مهناز دهقان نجم آبادی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (4509 مشاهده)
مقدمه: سالمندی یکی از اصلی‌ترین دوره‌های زندگی بشر است که به دلیل ماهیت آن و نزدیکی به زمان مرگ؛ سؤالات عمیقی درباره هویت وجودی انسان، اضطراب مرتبط با نابودی و نیستی، بی‌معنایی، عدم‌ امنیت و احساس تنهایی و انزوا را در ذهن اکثر سالمندان ایجاد می‌کند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش امنیت هستی‌شناختی بر امنیت روانی و اضطراب وجودی سالمندان مراکز نگهداری شهر یاسوج انجام گردید.
روش: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی دو گروهی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دو ‌ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه سالمندان مقیم سرای سالمندان فردوس شهر یاسوج در سال 1397 بود. نمونه آماری نیز 30 نفر از آنها بودند که به شیوه هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 6 جلسه به صورت هفته‌ای یک جلسه 45 دقیقه‌ای، برنامه آموزش امنیت هستی‌شناختی مبتنی بر نظریه گیدنز را دریافت نمودند در حالی که گروه کنترل در طول پژوهش، هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. سپس افراد هر دو گروه تحت پس‌آزمون و پیگیری قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات نیز پرسشنامه‌های امنیت روانی (ادمونسون، 1999) و اضطراب وجودی (ویمز و همکاران، 2004) بودند و داده‌های تحقیق با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر در نرم‌افزار SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش امنیت هستی‌شناختی تأثیر معنادار بر امنیت روانی (001/0P<) و اضطراب وجودی (05/0P<) سالمندان مقیم سرای سالمندان دارد لیکن این معناداری برای امنیت روانی در مرحله پیگیری تداوم نداشت (05/0P>). بر این اساس، این نوع از آموزش توانسته است منجر به افزایش امنیت روانی و کاهش اضطراب وجودی سالمندان مراکز نگهداری گردد.
نتیجه‌گیری: آموزش امنیت هستی‌شناختی ضمن بهبود امنیت روانی سالمندان، بخشی از اضطراب وجودی آنان را نیز کاهش می‌دهد بنابراین می‌تواند به عنوان یک روش آموزشی کارآمد برای سالمندان مورد استفاده قرار گیرد. 
واژه‌های کلیدی: امنیت هستی‌شناختی، امنیت روانی، اضطراب وجودی، سالمندان
متن کامل [PDF 350 kb]   (1129 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مسائل ذهنی و روانشناختی سالمندان
دریافت: 1398/2/5 | پذیرش: 1398/3/8 | انتشار: 1398/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarian S, Rahian H, Asgharnejadfarid A, Vahedi H, Ameri N F, Dehghan Najmabadi M. Effectiveness of ontological security training on psychological safety and existential anxiety of elder people. joge 2019; 4 (1) :1-10
URL: http://joge.ir/article-1-300-fa.html

یاریان سجاد، رهیان هادی، اصغرنژاد فرید علی اصغر، واحدی هلیا، عامری نازنین فاطمه، دهقان نجم آبادی مهناز. اثربخشی آموزش امنیت هستی‌شناختی بر امنیت روانی و اضطراب وجودی سالمندان. سالمندشناسی. 1398; 4 (1) :1-10

URL: http://joge.ir/article-1-300-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645