مقدمه: سالمندی یکی از اصلیترین دورههای زندگی بشر است که به دلیل ماهیت آن و نزدیکی به زمان مرگ؛ سؤالات عمیقی درباره هویت وجودی انسان، اضطراب مرتبط با نابودی و نیستی، بیمعنایی، عدم امنیت و احساس تنهایی و انزوا را در ذهن اکثر سالمندان ایجاد میکند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش امنیت هستیشناختی بر امنیت روانی و اضطراب وجودی سالمندان مراکز نگهداری شهر یاسوج انجام گردید. روش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی دو گروهی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه سالمندان مقیم سرای سالمندان فردوس شهر یاسوج در سال 1397 بود. نمونه آماری نیز 30 نفر از آنها بودند که به شیوه هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 6 جلسه به صورت هفتهای یک جلسه 45 دقیقهای، برنامه آموزش امنیت هستیشناختی مبتنی بر نظریه گیدنز را دریافت نمودند در حالی که گروه کنترل در طول پژوهش، هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. سپس افراد هر دو گروه تحت پسآزمون و پیگیری قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات نیز پرسشنامههای امنیت روانی (ادمونسون، 1999) و اضطراب وجودی (ویمز و همکاران، 2004) بودند و دادههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل گردیدند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش امنیت هستیشناختی تأثیر معنادار بر امنیت روانی (001/0P<) و اضطراب وجودی (05/0P<) سالمندان مقیم سرای سالمندان دارد لیکن این معناداری برای امنیت روانی در مرحله پیگیری تداوم نداشت (05/0P>). بر این اساس، این نوع از آموزش توانسته است منجر به افزایش امنیت روانی و کاهش اضطراب وجودی سالمندان مراکز نگهداری گردد. نتیجهگیری:آموزش امنیت هستیشناختی ضمن بهبود امنیت روانی سالمندان، بخشی از اضطراب وجودی آنان را نیز کاهش میدهد بنابراین میتواند به عنوان یک روش آموزشی کارآمد برای سالمندان مورد استفاده قرار گیرد.
Yarian S, Rahian H, Asgharnejadfarid A, Vahedi H, Ameri N F, Dehghan Najmabadi M. Effectiveness of ontological security training on psychological safety and existential anxiety of elder people. joge 2019; 4 (1) :1-10 URL: http://joge.ir/article-1-300-fa.html
یاریان سجاد، رهیان هادی، اصغرنژاد فرید علی اصغر، واحدی هلیا، عامری نازنین فاطمه، دهقان نجم آبادی مهناز. اثربخشی آموزش امنیت هستیشناختی بر امنیت روانی و اضطراب وجودی سالمندان. سالمندشناسی. 1398; 4 (1) :1-10