مقدمه: بخش قابلتوجهی از عوارض دیابت نوع ۲ را میتوان از طریق آموزش مناسب و تغییر در سبک زندگی کاهش داد. استفاده از مواد آموزشی مبتنی بر تصویر یکی از روشهای ارائه اطلاعات روشن و قابلدرک برای افراد بیسواد و کمسواد است. لذا این مطالعه باهدف مقایسه تأثیرآموزش با استفاده از نمادها و سخنرانی بر سبک زندگی سالمندان دیابتی مراجعهکننده به کلینیک دیابت رفسنجان انجام شد. روش: در این مطالعه نیمه تجربی 105 نفر از سالمندان مراجعهکننده به کلینیک دیابت رفسنجان بهصورت در دسترس انتخاب و با استفاده از جدول اعداد تصادفی به سه گروه 35 نفره تخصیص یافتند. در یک گروه، آموزشهای سبک زندگی با استفاده از نمادها و در گروه دیگر، آموزشها به روش سخنرانی ارائه شد. گروه کنترل آموزشهای روتین را دریافت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، قبل و سه ماه بعد از پایان مداخله جمعآوری شدند.تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون های تی مستقل، انوا، تی زوجی و کای اسکوئر و نرمافزار SPSS نسخه 18 انجام شد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج میانگین نمره سبک زندگی بیماران دو گروه مداخله 1 و 2 نسبت به گروه کنترل، بعد از مداخله بهطور معناداری ارتقا یافت (001/0P=) درحالیکه میانگین نمره کلی سبک زندگی در دو گروه مداخله با یکدیگر تفاوت معناداری نداشت (105/0P=) نتیجهگیری: آموزش با استفاده از نمادها بهاندازه روش سخنرانی سبک زندگی سالمندان دیابتی را ارتقاء داد، لذا این روش جهت آموزش سالمندان کمسواد و بیسواد پیشنهادمی شود.
mallahigar F, Sadeghi T, Heidari S. Comparison the effect of education using pictographs and lectures on the lifestyle of the elderly with type 2 diabetes. joge 2021; 6 (2) :30-39 URL: http://joge.ir/article-1-481-fa.html
ملاحی گر فرشته، صادقی تابنده، حیدری شهین. مقایسه تأثیر آموزش با استفاده از نمادها و سخنرانی بر سبک زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2. سالمندشناسی. 1400; 6 (2) :30-39