[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 39-30 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر آموزش با استفاده از نمادها و سخنرانی بر سبک زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2
فرشته ملاحی گر ، تابنده صادقی ، شهین حیدری*
علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (2127 مشاهده)
مقدمه: بخش قابل‌توجهی از عوارض دیابت نوع ۲ را می‌توان از طریق آموزش مناسب و تغییر در سبک زندگی کاهش داد. استفاده از مواد آموزشی مبتنی بر تصویر یکی از روش‌های ارائه اطلاعات روشن و قابل‌درک برای افراد بی‌سواد و کم‌سواد است. لذا این مطالعه باهدف مقایسه تأثیر آموزش با استفاده از نمادها و سخنرانی بر سبک زندگی سالمندان دیابتی مراجعه‌کننده به کلینیک دیابت رفسنجان انجام شد.
روش‌: در این مطالعه نیمه تجربی 105 نفر از سالمندان مراجعه‌کننده به کلینیک دیابت رفسنجان به‌صورت در دسترس انتخاب و با استفاده از جدول اعداد تصادفی به سه گروه 35 نفره تخصیص یافتند. در یک گروه، آموزش‌های سبک زندگی با استفاده از نمادها و در گروه دیگر، آموزش‌ها به روش سخنرانی ارائه شد. گروه کنترل آموزش‌های روتین را دریافت ‌کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت، قبل و سه ماه بعد از پایان مداخله جمع‌آوری شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون های تی مستقل، انوا، تی زوجی و کای اسکوئر و نرم‌افزار SPSS نسخه 18 انجام شد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج میانگین نمره سبک زندگی بیماران دو گروه مداخله 1 و 2 نسبت به گروه کنترل، بعد از مداخله به‌طور معناداری ارتقا یافت (001/0P=) درحالی‌که میانگین نمره کلی سبک زندگی در دو گروه مداخله با یکدیگر تفاوت معناداری نداشت (105/0P=)
نتیجه‌گیری: آموزش با استفاده از نمادها به‌اندازه روش سخنرانی سبک زندگی سالمندان دیابتی را ارتقاء داد، لذا این روش جهت آموزش سالمندان کم‌سواد و بی‌سواد پیشنهادمی شود.
 
واژه‌های کلیدی: دیابت نوع ۲، سبک زندگی، آموزش، سالمند.
متن کامل [PDF 267 kb]   (615 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری سالمندی
دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1400/5/11 | انتشار: 1400/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mallahigar F, Sadeghi T, Heidari S. Comparison the effect of education using pictographs and lectures on the lifestyle of the elderly with type 2 diabetes. joge 2021; 6 (2) :30-39
URL: http://joge.ir/article-1-481-fa.html

ملاحی گر فرشته، صادقی تابنده، حیدری شهین. مقایسه تأثیر آموزش با استفاده از نمادها و سخنرانی بر سبک زندگی سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2. سالمندشناسی. 1400; 6 (2) :30-39

URL: http://joge.ir/article-1-481-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660