مقدمه: شناسایی نیازهای رسانه ای ســالمندان امری ضروری است تا با توجه به آن، سیاستگذاری و برنامه ریزی برای داشتن سالمندی سالم محقق شود. لذا ایــن پژوهش ســعی دارد بــه درک جامعــی از نیازهای رسانه ای ســالمندان بر حسب تجربه زیسته آنها دســت یابــد. روش: از روش پدیدارشناسی با نمونه گیری هدفمند، ضمن انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 34 سالمند 60 تا 75 سال در شهر اصفهان در سال 1403 استفاده شد و پس از جمع آوری دادهها، از روش هفت مرحله ای تحقیقات کیفی (کولایزی)برای تحلیل استفاده گردید. اعتبار دادهها نیز با استفاده از تکنیکهای تاییدپذیری، اعتمادپذیری و همسوسازی پژوهشگران تایید شد. یافتهها: پس از استخراج داده ها و طبقهبندی آنها، هفت مضمون اصلی تصویر سازی، فرهنگ سازی، بازنمایی مبتنی بر بهزیستی، محتوا سازی، ارتباط افزایی، مهارت افزایی و معنویت افزایی بدست آمد که مشتمل بر 22 مضمون فرعی محیطی، خدماتی، نظارتی، مالی، درمانی، روانی، کاهش شکاف نسلی، پذیرش سرای سالمندان، خودکارآمدی، خودمراقبتی، نگارش سرگذشت، سرزندگی، اطلاعات افزایی، تبادل اطلاعات، پرکردن اوقات فراغت، بازتاب چالشها، تقویت، بهبود و تسهیل ارتباطات، ارتقای مهارتها و هوش معنوی می باشد. نتیجه گیری: گستردگی مفاهیم مربوط به نیازهای رسانه ای سالمندان، گویای ضرورت سیاستگذاری، برنامه ریزی و اقدام اصحاب رسانه برای سوق دادن سازمان های حکومتی و مردم نهاد به سمت برآورد آن نیازها و کمک به سالمندان برای سالمندی سالم است.
soltani B, Taghipour F, Mazaheri Amidi M. Media Needs of the Elderly: A Phenomenological Study. joge 2025; 9 (4) URL: http://joge.ir/article-1-720-fa.html
سلطانی بتول، تقی پور فائزه، عمیدی مظاهری مریم. نیازهای رسانه ای سالمندان: یک مطالعه پدیدارشناسی. سالمندشناسی. 1403; 9 (4)