[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازهای رسانه ای سالمندان: یک مطالعه پدیدارشناسی
بتول سلطانی ، فائزه تقی پور* ، مریم عمیدی مظاهری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان( خوراسگان)
چکیده:   (118 مشاهده)


مقدمه: شناسایی نیازهای رسانه ای ســالمندان امری ضروری است تا با توجه به آن، سیاستگذاری و برنامه ریزی برای داشتن سالمندی سالم محقق شود. لذا ایــن پژوهش ســعی دارد بــه درک جامعــی از نیازهای رسانه ای ســالمندان بر حسب تجربه زیسته آنها دســت یابــد.
روش:  از روش پدیدارشناسی با نمونه گیری هدفمند، ضمن انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 34 سالمند 60 تا 75 سال در شهر اصفهان در سال 1403 استفاده شد و پس از جمع آوری داده ها، از روش هفت مرحله ای تحقیقات کیفی (کولایزی) برای تحلیل استفاده گردید. اعتبار داده‌ها نیز با استفاده از تکنیک‌های تاییدپذیری، اعتمادپذیری و هم‌سوسازی پژوهشگران تایید شد.
یافته‌ها: پس از استخراج داده ها و طبقه‌بندی آنها، هفت مضمون اصلی تصویر سازی، فرهنگ سازی، بازنمایی مبتنی بر بهزیستی، محتوا سازی، ارتباط افزایی، مهارت افزایی و معنویت افزایی بدست آمد که مشتمل بر 22 مضمون فرعی محیطی، خدماتی، نظارتی، مالی، درمانی، روانی، کاهش شکاف نسلی، پذیرش سرای سالمندان، خودکارآمدی، خودمراقبتی، نگارش سرگذشت، سرزندگی، اطلاعات افزایی، تبادل اطلاعات، پرکردن اوقات فراغت، بازتاب چالش ها، تقویت، بهبود و تسهیل ارتباطات، ارتقای مهارتها و هوش معنوی می باشد.
نتیجه گیری: گستردگی مفاهیم مربوط به نیازهای رسانه ای سالمندان، گویای ضرورت سیاستگذاری، برنامه ریزی و اقدام اصحاب رسانه برای سوق دادن سازمان های حکومتی و مردم نهاد به سمت برآورد آن نیازها و کمک به سالمندان برای سالمندی سالم است.



 
واژه‌های کلیدی: نیاز، رسانه، سالمند، پدیدارشناسی
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مسائل اجتماعی سالمندان
دریافت: 1403/8/12 | پذیرش: 1403/11/10 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soltani B, Taghipour F, Mazaheri Amidi M. Media Needs of the Elderly: A Phenomenological Study. joge 2025; 9 (4)
URL: http://joge.ir/article-1-720-fa.html

سلطانی بتول، تقی پور فائزه، عمیدی مظاهری مریم. نیازهای رسانه ای سالمندان: یک مطالعه پدیدارشناسی. سالمندشناسی. 1403; 9 (4)

URL: http://joge.ir/article-1-720-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660