[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
پروانه و مجوزهای نشریه::
برای داوران::
اطلاعات پرداخت هزینه::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Nursing Index
AWT IMAGE
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1401 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 78-68 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر برنامه بازدید از سرای سالمندان بر نگرش دانش آموزان درباره خانه سالمندان
غزاله خلیقی* ، یداله ابوالفتحی ممتاز ، مهشید فروغان ، فاطمه تهرانی فر
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده:   (1290 مشاهده)
مقدمه: توسعه نگرش منفی نسبت به سالمندان در خانواده و جامعه میتواند باعث ایجاد سوءرفتار نسبت به آنان شود؛ لذا بهبود نگرش نسبت به سالمندان بر سلامت و کیفیت زندگی آنان اثرات مطلوبی خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر تاثیر برنامه بازدید از سرای سالمندان بر نگرش دانش آموزان درباره خانه سالمندان است.
روش­کار: مطالعه حاضر از نوع تجربی بر روی 66 نفر از دانش­آموزان دختر، پایه­هفتم در دو گروه کنترل و مداخله با نمونه­گیری به روش بلوک­تصادفی در تهران در سال 96 انجام شد. گروه­مداخله برنامه بازدید از سرای­سالمندان داشتند. قبل از انجام بازدید و ملاقات با سالمندان، آموزش در خصوص موضوع سالمندی، افراد سالمند و خانه سالمندان به دانش آموزان گروه مداخله داده شد و نحوه برقراری ارتباط با سالمندان نیز شرح داده شد. سپس برنامه بازدید از سرای سالمندان اجرا شد. 4 هفته پس از اجرای مداخله، مجددا پرسشنامه بررسی نگرش توسط هر دو گروه تکمیل گردید. گردآوری داده­ها با پرسشنامه پژوهشگر­ساخته در دو بخش اطلاعات جمعیت­شناختی و بررسی نگرش­دانش­آموزان انجام شد. نگرش دانش­آموزان قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه سنجیده شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار 23 SPSS و از طریق آزمونهای تی­مستقل، تی­زوجی، من­ویتنی و ویلکاکسون سنجیده شد.
یافته­ ها: در گروه مداخله، میزان"نگرش به افراد سالمند"در مراحل قبل (13/16) و بعد از مداخله (58/17) تفاوت معناداری وجود داشت (001/0> P)؛ اما در گروه کنترل، مراحل قبل (70/14) و بعد از مداخله (96/14) مبین تفاوت آماری معنادار نبود (05/0P>). "نگرش به سرای سالمندان"در گروه مداخله، نمرات قبل از مداخله (61/21) نسبت به بعد از مداخله (88/22)، تفاوت آماری معنادار بود. نگرش نسبت به سپردن والدین به سرای­سالمندان" در گروههای مداخله و کنترل؛ قبل و بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد (05/0< P).
نتیجه گیری: بازدید از سرای سالمندان اثر مثبتی بر نگرش دانش آموزان در خصوص افراد سالمند و سرای سالمندان داشته و نسبت به سپردن والدین به سرای سالمندان تاثیری نداشته است.
 
واژه‌های کلیدی: نگرش، سالمندان، خانه‌سالمندان، ارتباطات اجتماعی
متن کامل [PDF 294 kb]   (292 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی سالمندی
دریافت: 1401/6/25 | پذیرش: 1401/8/24 | انتشار: 1401/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khalighi G, Abolfathi Mumtaz Y, Foroughan M, Tehrani Far F. The effect of a nursing home visit program on students' attitudes about the nursing home. joge 2022; 7 (3) :68-78
URL: http://joge.ir/article-1-592-fa.html

خلیقی غزاله، ابوالفتحی ممتاز یداله، فروغان مهشید، تهرانی فر فاطمه. تاثیر برنامه بازدید از سرای سالمندان بر نگرش دانش آموزان درباره خانه سالمندان. سالمندشناسی. 1401; 7 (3) :68-78

URL: http://joge.ir/article-1-592-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه سالمندشناسی Journal of Gerontology
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4642